تجهیزات پزشکی جزء جدایی‌ناپذیر حوزه درمان و سلامت کشور است و بومی‌سازی آن‌ها ضمن خلق اشتغال و ارزش افزوده از خروج ارز پیشگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی به منظور «تولید دستگاه‌های تصویربرداری»، «تولید استنت قلب و عروق»، «مواد اولیه خطوط تولید تجهیزات پزشکی»، «تولید دستگاه قند خون و نوار تست قند خون» و «زیست مواد» تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تـا 5 سال آینده ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد.

بومی‌سازی این تجهیزات یکی از اولویت‌هایی است که ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتخاب کرده است تا با اجرایی کردن آن، تجهیزات مورد نیاز این حوزه را به شکلی بومی تامین کند. این کار با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اتفاق خواهد افتاد.

1 . تولید دستگاه‌های تصویربرداری

یکی از برنامه‌های ستاد برای تامین داخلی این تجهیزات، تولید دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی است که خرید آنها از بازارهای جهانی، ارز زیادی از کشور خارج می‌کند. دستگاه‌هایی با قیمت بالا و هزینه واردات زیاد.

بر همین اساس 6 پروژه ملی برای تامین این دستگاه‌ها تعریف شده است. اجرای کامل آنها طی 3 سال برای 50 نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

 

2. تولید استنت قلب و عروق

یک پروژه ملی برای تولید استنت قلب و عروق در کشور تعریف شده است. تجهیزاتی که رابطه مستقیمی با سلامت و جان بیماران دارد. بومی‌سازی این تجهیزات می‌تواند کشور را تا حدودی از وابستگی به بازار واردات برهاند. کاری که طی 2 می‌تواند برای 50 نفر شغل پایدار ایجاد کند.

 

3. مواد اولیه خطوط تولید تجهیزات پزشکی

یکی از مهم‌ترین نیازهای حوزه بهداشت و سلامت در کشور تولید مواد اولیه خطوط تولید تجهیزات پزشکی است. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد با تعریف 10 پروژه ملی قدمی موثر برای بومی‌سازی این مواد بردارد. کاری که با گذشت 3 سال از اجرای آن 150 نفر از مزایای اشتغال‌زایی آن بهره خواهند برد.

 

4. تولید دستگاه قند خون و نوار تست قند خون

یکی از بیماری‌هایی که عوارض مالی و جانی زیادی در جامعه دارد و جمعیت آمار مبتلایان به آن زیاد هستند، بیماری دیابت یا قند خون است. بیماری پنهان و خطرناکی که با جان افراد بسیاری بازی می‌کند. به دلیل جامعه هدف بزرگی که این بیماری دارد بومی‌سازی و تولید داخلی تجهیزات مورد استفاده در این زمینه یکی از اولویت‌ها برای توسعه بخش بهداشت و درمان است.

بر همین اساس تولید دستگاه قند خون و نوار تست قند خون در قالب 4 پروژه ملی اجرایی خواهد شد تا یکصد اشتغال پایدار برای کشور ایجاد کند.

 

5. زیست مواد

از دیگر موادی که در این پروژه مدنظر است، توسعه تولید مواد زیستی است. این طرح با اجرایی کردن 4 پروژه ملی عملیاتی خواهد شد. کاری که در نهایت پس از 5 سال 200 اشتغال برای فعالان این حوزه ایجاد خواهد کرد.