با تعریف خط جدید حمایت از نوآوری، نقش آفرینی شرکت‌های خلاق و فناور به دنیای گسترده و پرظرفیت نانو افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محصولات نانویی ایران‌ساخت در کنار بازار بزرگ داخلی که دارند، بخشی از بازار جهانی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. بازاری که به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

ورود ایران‌ساخت‌های نانو به بازارهای جهانی

یکی از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه نانو، توسعه برنامه‌های صادراتی این حوزه است. اقداماتی که علاوه بر بازاری مناسب و درخور برای محصولات و خدمات نانوی ایران ساخت در دنیا ایجاد کند.

این برنامه‌ها در چند سال اخیر منجر به فراهم شدن بستری مناسب برای ورود این محصولات و خدمات به بازارهای جهانی شده است.

در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود بیشتر از 40 شرکت دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به دیگر کشورها معرفی و برای آنها بازاری بیرون از مرزها ایجاد کنند.

 

از میان برداشتن سدها

با تغییر در وضعیت جهانی و محدودیت‌ها، بازارهای جهانی دچار چالش‌هایی شد. چالش‌هایی که توسعه حوزه نانوفناوری را نیز با معضلات فراوانی مواجه کرد. علاوه بر این، مشکلات جدی دیگری مثل تحریم‌ها و موانع صادراتی فراروی این صنعت قرار دارد. همین مشکلات نیز در سال‌های اخیر باعث شده که تنها 6 درصد بازار محصولات نانوی کشور راهی دیگر کشورها شود. عددی که با ظرفیت‌های موجود در کشور فاصله دارد.

 

افزایش بازارهای مقصد

با توجه به تنوع و گستردگی تولیدات و خدمات ایران‌ساخت، ۴۱ کشور متقاضی محصولات نانوفناوری کشورمان هستند. که مهم‌ترین آنها را عراق، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، گرجستان و آذربایجان تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارهای موجود، حوزه ساخت و ساز با 48 درصد در صدر محصولات نانوی ایران ساخت صادر شده به این کشورها قرار دارند. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب به اپتوالکترونیک با ۲3درصد و دارو و سلامت و پلیمر و کامپوزیت تعلق گرفته می‌گیرد.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه توسعه صادرات محصولات و خدمات نانوفناور ایران‌ساخت را در دستور کار دارد و تعریف سرفصل‌های حمایتی، ایجاد تعامل و معرفی دستاوردهای داخلی به سایر کشورها، تلاش می‌کند این مسیر بیش از گذشته هموار شود.