گسترش ابزارهای اقتصاد دیجیتال در سراسر جهان و لزوم بهره مندی حداکثری از این فضا برای رونق اقتصادی، یکی از اولویت های مهم محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به همین منظور، ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی تاسیس شد. ستادی که هدف آن، تدوین سیاست ها و تعیین اولویت های توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی است.
 

حمایت از امنیت شبکه ملی اطلاعات

از جمله اقدامات قابل توجهی که طی 100 روز نخست دولت سیزدهم در این ستاد عملیاتی شد، حمایت از 16 طرح فناورانه در حوزه ‌های تخصصی از قبیل حوزه فناوری اطلاعات، امنیت شبکه ملی اطلاعات، بلاکچین و کوانتوم است.

این ستاد طی این مدت، حمایت از شتابدهنده های تخصصی در حوزه ‌های سخت افزاری و میکروالکترونیک سلامت دیجیتال، فناوری اطلاعات و بلاکچین اینترنت اشیاء را نیز به مانند همیشه، جزو اولویت های خود قرار داد.

همچنین در این بازه زمانی، از 3 بوت کمپ تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء حمایت کرد.

 

تشکیل کارگروه توسعه زیرساخت و خدمات دیجیتال

این ستاد طی 100 روز گذشته، یک طرح در حوزه بلاکچین با عنوان پیام رسان مالی بین ‌المللی با معماری زنجیره بلوک یا سوییفت بلاکچین را اجرایی کرد. همچنین کارگروه توسعه زیرساخت و خدمات دیجیتال را طبق جدول 7 قانون برنامه و بودجه تشکیل داد.

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با توجه به اسناد مصوب این حوزه و خصوصا سند چشم انداز بیست ساله کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و همکاری در جهت تسریع در انجام طرح های کلان و فناورانه حوزه اقتصاد و هوشمندسازی کشور  و توسعه کسب و کارهای این حوزه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.