سامانه راهکار مدیریت هوشمند موجودی شبکه سیلوهای گندم، روش سنتی موجودی سنجی با حضور کارشناس را به فرآیندی علمی و سیستماتیک تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری سیدعلی رضوی مدیرعامل شرکت پیام افزار پیک آسیا گفت: این سامانه، راهکاری است که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی را قادر می کند موجودی سنجی تجهیزات ذخیره سازی غلات را به صورت آنلاین انجام دهد. با توجه به نقش استراتژیک غلات در امنیت غذایی کشور، با این شیوه، اشراف کامل به موجود لحظه ای غلات به دست آمده و کسری های سالیانه ای که عمدتا ناشی از تقلب در بخش خصوصی بود، کاهش می یابد.

 

اجرای سیستماتیک

با اجرای این سامانه، هزینه های انبارگردانی کاهش می یابد چون در صورت نبود این سامانه، کار به شیوه سنتی و با کارشناسان صورت می گیرد در حالی که کار هم اکنون به صورت سیستماتیک انجام می شود.

این سامانه، یک راهکار همه جانبه است که یک قسمت سخت افزاری و یک قسمت نرم افزاری دارد. بخش سخت افزاری آن شامل یک سنسور لیزری است که به کمک دو موتور چرخان فعالیت دارد و به صورت سه بعدی، کل غله کندو را اسکن می کند و داده ها به نرم افزار که مغز هوشمند این سامانه است ارسال می شود. نرم افزار، میزان حجم را تخمین زده و موجودی سنجی انجام می گیرد.

 

تجهیز 20 کندو به این سامانه

این راهکار هم اکنون در چند مجتمع سیلویی پیاده سازی شده و حدود 20 کندو به این سامانه مجهز شده اند. تا پیش از رونمایی از این سامانه، این چرخه به صورت سنتی و در حضور کارشناسان صورت می گرفت بنابراین همه چیز به تجربه و تخصص آن کارشناس مربوط می شد. ضمن آن که احتمال تبانی برخی از آن کارشناسان با بعضی شرکت های خصوصی وجود داشت.

همچنین آن روش، هر 3 ماه یک بار و به صورت 4 مرتبه در سال صورت می پذیرفت که این بازه زمانی فارغ از تمام آسیب هایی که به لحاظ فنی بر کار وارد می آورد، سبب می شد تا اگر تخلفی در این حوزه صورت می گرفت، خیلی دیر شناسایی شده و با توجه به عدم بازدارندگی احکام، اتفاق خوبی را در سیستم موجودی سنجی غلات کشور رقم نمی زد.

 

20 درصد از تسهیلات معاونت بلاعوض شد

رضوی با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری در این طرح کلان ملی گفت: ما یک تفاهم نامه 3 جانبه با ارزش 6 میلیارد تومان منعقد کردیم که طی آن مقرر شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 2/5 میلیارد، بازرگانی دولتی هم 2/5 میلیارد تسهیلات بدهند تا کار با 1 میلیارد آورده شرکت، در مسیر توسعه قرار بگیرد. در ادامه، 20 درصد از آن مبلغ تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به صورت بلاعوض برای ما محاسبه شد که کمک خوبی به توسعه این محصول کلان ملی است.