یک شرکت دانش‌بنیان با ارائه خدماتی در حوزه ثبت اختراع در کشورهای خارجی توانسته امنیت را در این امر بالا ببرد و هزینه‌ها را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری امیرحسین برنایی مدیرعامل شرکت مهندسی ایده‌سازان عصر آفتاب با بیان این‌که یکی از زیرساخت‌های اصلی صادرات، اختراع‌های ثبت‌شده بین‌المللی است، گفت: فعالیت در حوزه تخصصی مالکیت فکری را بر اساس مدل‌ها و استانداردهای جهانی را  به دنبال تحریم‌ها و قطع همکاری وکلای خارجی با ایران آغاز کردیم.

تسهیل ثبت اختراع‌ها

خدمات مالکیت فکری طیف گسترده‌ای از خدمات را در برمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدمات مالکیت فکری، خدمات پتنت و ثبت اختراعات است. در چند سال اخیر با توسعه روز افزون تولید فناوری در کشور نیاز به خدمات ثبت اختراع خارجی در ایران هر روز بیشتر شده است.

خدمات ثبت اختراع پایه‌ترین خدمات فناوری است که در بحث صادرات به کمک محصولات و فناوری‌های دانش‌بنیان می‌آید. توانسته‌ایم با درک این نیاز روز افزون با هدف ارائه خدمات باکیفیت و استاندارد جهانی توسط تیمی حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنیم.

درواقع این یک خدمت استراتژیک است؛ وقتی که فناوری، کالا یا محصول دانش‌بنیانی در کشور دارید و بحث صادرات آن مطرح می‌شود، یکی از زیرساخت‌های اصلی صادرات وجود ثبت اختراع است تا بتوان از آن حفاظت کرد.

سعی کرده‌ایم با ایجاد یک تیم تخصصی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های مختلف بخش زیادی از این خدمات را ارائه دهیم و نیاز به استفاده از وکلای خارجی را به حداقل برسانیم.

 

انجام فرآیندهای پیچیده و محافظت از داده‌ها

این خدمات کمک می‌کند که شرکت‌ها موانع کمتری در بحث صادرات داشته باشند و خطر سرقت داده‌های فنی و مواردی از این دست به حداقل برسد، همچنین فرآیند ثبت اختراع در کشورهای خارجی بسیار پیچیده و پرهزینه‌ است.

کیفیت مناسب خدمات ارائه شده سبب شده است که نهادهای مختلف مانند کانون پتنت ایران (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صندوق نوآوری و شکوفایی، گروه مپنا و مجموعه‌های دیگر از خدمات این شرکت استفاده کنند.

صرفه‌جویی ارزی بالا

در حال حاضر در این شرکت 30 نفر به‌صورت مستقیم و در حدود 50 نفر هم به‌صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند. در گذشته این خدمات وارداتی بوده و با هزینه‌های زیاد دلاری خریداری می‌شد اما شرکت ما توانسته هزینه‌ها را کاهش هد و آن را مستقیماً ارائه کند.

این خدمات با چنین کیفیت و استانداردی که شرکت ما ارائه می‌دهد، نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز این‌گونه ارائه نمی‌شود. همچنین در کنار صرفه‌جویی ارزی بالا می‌توان گفت این خدمات ارزآوری نیز داشته‌ است.

مدیرعامل شرکت مهندسی ایده سازان عصر آفتاب با اشاره به اینکه حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باعث ایجاد انگیزه برای خیلی از افراد شده است، افزود: اقدامات و خدمات ارائه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قابل‌تقدیر است و توانسته به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا کمک شایانی کند.