با توجه به وسعت حوزه علوم و فناوری ­های شناختی، حمایت از فعالیت­ های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی قابل انجام در بازه زمانی مشخص با محدودیت روبرو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری سال گذشته برای اولین بار توسط کارگروه ابزارهای نوین مطالعه مغز از شرکت ­های مهندسی فعال در حوزه فناوری­ های شناختی، جهت طراحی و ساخت سیستم­ های ثبت الکتروفیزیولوژی و تحریک سلول ­های عصبی قابل رقابت با محصولات خارجی دعوت به عمل آمد.

 

ارائه پروپوزال توسط 5 شرکت

در این زمینه، حداقل ویژگی­ های مورد نظر برای سیستم ­های ثبت و تحریک با توجه به نیازهای متخصصان حوزه علوم اعصاب مشخص شده و ضمن این که از شرکت­ های مهندسی درخواست شد تا با افزودن ویژگی­ های دیگر و یا ارتقاء حداقل ویژگی ­های ذکر شده، کیفیت محصولات را بالاتر از حد پیش بینی شده، برآورده کنند.

پنج شرکت­ مهندسی که در فراخوانی که به همین منظور آماده شده بود، حضور داشتند، به ارائه پروپوزال جهت ساخت سیستم ثبت و یا تحریک و یا هر دو مورد اقدام کردند و در نهایت با توجه به جزئیات پیشنهاد ساخت سیستم­ های مدنظر توسط شرکت ­ها، کمینه تعداد مورد نظر در قراداد تضمینی خرید، سابقه شرکت­ ها، هزینه در نظر گرفته شده برای ساخت سیستم ­ها به همراه مبلغ پیش پرداخت مورد نظر برای شروع کار، مدت زمان آماده شدن و تحویل به ستاد، و همچنین نحوه تضمین شرکت ­ها در خصوص اتمام پروژه، شرکت نیک رو تک رضوان از اسفند سال گذشته شروع به طراحی سیستم­ های مدنظر کرد و امید است این مساله در انتهای پاییز امسال به سرانجام برسد.

 

عقد قرارداد در زمستان امسال

برای امسال نیز ستاد توسعه علوم و فناوری­ های شناختی طی فراخوانی عمومی، از شرکت ­های مهندسی و هسته­ های پژوهشی دانشگاهی فعال در حوزه فناوری­ های شناختی، جهت طراحی و ساخت الکترودهای ثبت سیگنال­ های عصبی و تحریک سلول ­های عصبی قابل رقابت با محصولات خارجی و در راستای تامین نیازمندی ­های مراکز پژوهشی فعال داخل کشور در حوزه علوم اعصاب شناختی، دعوت به عمل آورد.

ویژگی­ های الکترودهای مورد نظر در این فراخوان، مبتنی بر نیازهای کنونی این مراکز علمی تنظیم شده بود. زیست‌ سازگاری، استحکام مکانیکی، سبک بودن، عدم خوردگی در درازمدت، قابلیت استفاده چندباره و تثبیت موقعیت بر روی بافت الکترودهای پیشنهادی و سازگاری با سیستم­ های تجاری ثبت و تحریک موجود در داخل کشور و علی ­الخصوص بحث اتصال به آنها، از موارد دارای اهمیت در طراحی و ساخت الکترودهای مدنظر هستند.

در این فراخوان، 13 شرکت­ مهندسی و هسته­ پژوهشی حضور یافتند که پس از داوری اولیه، 6 طرح وارد فاز بعدی فراخوان شده ­اند و انتظار می­ رود در زمستان امسال مراحل عقد قرارداد با تیم ­های برگزیده به سرانجام برسد.