با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوهای ایران‌ساخت گرز و خنجر به ناوگان رزمی نیروی دریایی ارتش ملحق شد و نخستین موتور ایران‌ساخت دریایی با توان ۳۶۰۰ اسب بخار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ در این مراسم سردار احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز حضور داشتند.

 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از ناوهای گرز، خنجر و رونمایی از موتور دریایی ایران‌ساخت، با بیان اینکه بوشهر همواره یکی از قطب های دفاعی کشور است، ادامه داد: این استان با رشادت‌هایی که نیروی دریایی داشت یکی از مستحکم ترین دژهای دفاعی کشور است و شاهد اتفاقات تاریخ‌ساز و تحول آفرین بوده است.

 

وی با تاکید بر این که توسعه، مفهومی فرهنگی است که با پیاده کردن یک زیست بوم تحقق می یابد، ادامه داد: استفاده از منبع سرشار نیروی انسانی و نوآوری‌های آنان است که این مفهوم را رنگ واقعیت می بخشد؛ اما برای تحقق این مهم لازم است تا میدان شکوفایی خلاقیت‌ها را به آنان بدهیم و با ایجاد فضای تولید، خریدار نوآوری‌هایشان باشیم. این اتفاق نمی‌افتد مگر این که پژوهش را دولت راهبری و نظارت و بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری کند.

ستاری با اشاره به اهمیت حوزه رانش و تولید موتورهای محرکه گفت: اتفاقات تحول آفرینی در این حوزه با کاربرد دفاعی و تجاری توسط شرکت های دانش بنیان افتاده است. مجموعه هایی که فعالانش جوان هستند و دانش‌آموخته. این مدل پیاده سازی شده که به نتیجه ای موفقیت آمیز رسیده، نشان می دهد که نوآوری کار بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری با بیان این که نوآوری در عرصه دفاعی پیروزی را رقم می‌زند، ادامه داد: یکی از راه‌های نوآوری حمایت از بخش خصوصی و حمایت از شرکت های این بخش است که عزم و توانمندی خوبی را در حوزه دفاعی دارند.

 

روز بزرگ برای صنعت دفاعی و زیست بوم نوآوری

ستاری با بیان این که تحولی در پیوند میان صنعت دفاعی و دانش بنیان کشور رخ داده است ادامه داد: امروز روز بزرگی برای بخش دفاعی از یک سو و زیست بوم فناوری و نوآوری از سوی دیگر است.

به گفته وی، توسعه شرکت های دانش بنیان در استان می‌تواند اتفاقات تحول آفرین خوبی را چه در حوزه دفاعی و چه در  حوزه تجاری رقم بزند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به تحقق الگوی تازه‌ و نوآورانه‌ همکاری میان بخش دفاعی و دانش بنیان کشور اشاره کرد و گفت: این توانمندی اکنون به خوبی در حوزه دفاعی کشور تجلی یافته است و جلوه آن را امروز در رونمایی از یک موتور ملی ایران‌ساخت مشاهده می کنیم.

ستاری، از ایجاد نواحی، کارخانجات و پهنه های نوآوری و فناوری برای رسوخ نوآوری به صنایع مختلف، گفت و ادامه داد: این فضاها به ایجاد ارتباط میان بخش‌های عرضه و تقاضای فناورانه و نوآورانه کمک می کند. هم اکنون با حمایت نیروی دریایی  این بستر ایجاد شده است. 

 

توانمندی شرکت‌‌های دانش‌بنیان یاری‌گر نیروهای مسلح در دفاع از کشور

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که توانمندی شرکت‌های دانش‌ بنیان به یاری نیروهای مسلح در دفاع و صیانت از کشور آمده است، ادامه داد: بیش از  ۴۲ سال است که دشمنان این مرز و بوم با هر روشی سعی در تضعیف جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند اما با ظرفیتی که نیروهای مسلح دارند و به کار بسته‌اند مثلث شوم دشمن به ذلت افتاده است.

وی با اشاره به تداوم حضور نیروی دریایی در عرصه دفاعی کشور گفت: نمونه‌های متعددی از افتخارآفرینی این نیرو را در مقاطع و برهه‌های گوناگون حساس و حیاتی شاهد بودیم و در ناوگروه ۷۵ این اقتدار به مردم نشان داده شد و امروز این توانمندی ایجاد شده است که از موتورهای دیزلی که تماما به دست متخصصان کشور ساخته شده است، برای افزایش امنیت و آرامش در حوزه دریا استفاده کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این ظرفیت امروز در شرکت های دانش بنیان به مرحله اجرا رسیده است و تقاضای آن در نیروی دریایی وجود داشت و امروز پا را فراتر گذاشته ایم و با کمک شرکت های دانش بنیان برای ساخت موتورهای سنگین و ناوشکن ایران ساخت قدم برداشته‌ایم. این اتفاق افتخارآفرین اکنون در بوشهر، که همواره تاریخ ساز و افتخارآفرین بوده رخ داده است و با استفاده از این ظرفیت امروز سرعت این کار افزایش خواهد یافت.

 

ضرورت پیوستن نوآوری‌ها به صنایع دریایی

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در این نشست بر بالا بودن ظرفیت شرکت های دانش بنیان و فناور برای ارتقای نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: این موضوع همیشه در اهم تاکیدات مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی افزود: دکتر ستاری که خود یک نخبه و فرزند فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش شهید منصور ستاری هستند، به خوبی از این ظرفیت آگاهی دارند و ظرفیت دانش بنیان ها را در راستای تحقق فرمانده معظم کل قوا قرار دادند. استان بوشهر نیز آماده هرنوع حمایتی برای پیوستن نوآوری دانش‌بنیان‌ها به صنایع دریایی است.

استفاده از توان راهبردی دانش‌بنیان‌ها

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در بخش دیگری از این مراسم، با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان می توانند در همه عرصه های کشور از جمله راهبردی و دفاعی اثرگذار باشند ادامه داد: اگر بتوانیم دریا را در همه حوزه ها از جمله اقتصادی، دفاعی و امنیتی از یک نظام واره دانایی محور برخوردار کنیم، در منظومه قدرت بین المللی قدرت و جایگاه تزلزل نیافتنی خواهیم یافت و می توانیم در مهندسی آینده جهان، نقشی مهم ایفا کنیم.

وی افزود: در ساحت های گوناگون سطحی و زیرسطحی و تولیدات دانش بنیان دریایی که تجهیزات و چه قطعات، دارای توانمندی تولیدات به روز و پیشرفته شویم که این امر مورد تاکید رهبری است.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان این که امروز با تولید موتورهای پیشرفته، در تحقق اهداف به ویژه در آبراه ها پیشرفت های ارزشمندی حاصل شده است ادامه داد: ایران در آب های بین المللی نقشی مهم ایفا می‌کند. ما باید در تمامی عرصه اای سخت افرار و نرم افزار باید جایگاهی داشته باشیم که چشم جهان به نیروی ایران باشد و اکنون ایران در شمار قدرت برتر دریایی جهان یرار دارد و با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و عزم و اراده جدی انشالله به جایگاه نخست جهان دست خواهد یافت.

بهینه‌سازی دو ناو راهبردی با توانمندی دانش‌بنیان‌ها

ناوهای گرز و خنجر که در کلاس ناوهای موشک انداز پیشرفته و از خانواده ناو موشک انداز پیکان قرار دارند، با کمک شرکت های دانش‌بنیان بهینه‌سازی شده و با ارتقا به پیشرفته‌ترین سامانه‌های شناسایی، الکترونیکی، رانش، راهبردی و رزمی اکنون عملیاتی شده‌اند.

بهینه سازی ناو موشک انداز خنجر و گرز با کمک شرکت‌های دانش بنیان و در کارخانجات نوآوری دریایی صورت گرفته است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر شناخت اولویت ها و معیار اولویت‌ها، برای تامین نیازهای خود و ارتقای توان دفاعی و اقتدارآفرینی، زمینه را برای همکاری با دانش‌بنیان‌ها فراهم کرده است.

این نیرو با ورود به حوزه ساخت، بهینه‌سازی و تعمیرات اساسی با استفاده از نیروی انسانی توانمند کشور اکنون  توانسته است این دو ناو را به بهره‌برداری برساند.

ناوهای موشک انداز یادشده، از کلاس شناورهای سریع با سامانه رانش ۱۲ هزار اسب بخاری است که از سرعت ۷۰۰ کیلومتر دریایی و ۲۵ گره دریایی برخوردار است.

فرآیند بهینه‌سازی، طراحی و ساخت قطعات و تعمیرات اساسی بخش های مختلف،  در کارخانجات نوآوری صنایع دریایی ایران با کمک شرکت های دانش بنیان از اسفندماه ۹۹ شروع و در حوطه های برق و الکترونیک، تعمیرات اورها ۴ موتور اصلی و ۳ دستگاه ژنراتور، کمپرسورهای هوا و سایر بخش ها با صرف ۶۴۴هزار نفر ساعت در آذرماه سال جاری له مرحله نهایی رسبد.

در این ناوها، بیش از ۳۲۰ قطعه ایران ساخت تولید، بیش از ۵۰۰ قطعه تعمیر و بازسازی و بیش از ۱۹۸۰ قطعه تعویض شده است.

این ناوها مجهز به سامانه های موشک کروز قادر و قدیر، توپ های ۴۰ و ۷۶ میلی متری و مسلسل ۱۲ میلی متری دوشکا هستند.

کیفیت و فناوری تجهیزات، قطعات و سامانه های به کار رفته در این شناور ها، خنجر و گرز را در شمار پیشرفته‌ترین ناوها آماده برای مقابله با حمله های هوایی و دریایی و دفاع همه جانبه از مرزهای آبی کشور قرار داده است.

رسوخ نوآوری دانش‌بنیان‌ها به حوزه دفاعی دریایی

در کارخانجات نوآوری دریایی قرار است فضایی برای میزبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور که می توانند نیازهای نیروی دریایی در حوزه رزم، الکترونیک، ناوبری و سایر حوزه‌ها را برطرف کنند، فراهم شود.

شرکت‌های فعال  در حوزه هایی چون شناسایی، کمک‌ناوبری، زیرساخت، تعمیر و نگهداری، پرنده‌های بدون سرنشین، پلمیر پوشش‌های اختصاصی فعالیت می کنند و محصولات مورد نیاز حوزه دریایی را با استفاده از فضای زیرساختی، حمایت‌های مادی و معنوی کارخانجات دریایی تولید و ضمن رفع نیاز این حوزه، ارزش افزوده خلق می کنند.

در این کارخانجات با ارائه فضای استقرار، حمایت‌های مالی، بازار و محصول در فضای ۵۰ هکتاری کارخانجات نوآوری دریایی و نیروی دریایی ارتش ضمن این که به شرکت‌ها سفارش محصول می دهد، خریدار محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت شرکت‌ها خواهد بود.

شمول و دامنه همکاری این کارخانجات گسترده است و تمامی بخش های زیست بوم نوآوری و فناوری از جمله مراکز رشد واحدهای فناور، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه های استان و سراسر کشور را در برمی‌گیرد و برای خلق این محصولات، حمایت‌های مالی، فضای استقرار و خرید را انجام می‌دهد.

در قالب این کارخانجات نوآوری، هدف از تولید، فعالیت شرکت‌ها، خریدار نهایی و حمایت ها مشخص است  یکی از موتورهای شناورهای رزمی توسط تعدادی از دانش بنیان‌ها بومی شده است.

۵۰۰ میلیارد ریال قطعه ایران‌ساخت از شرکت ها توسط نیروی دریایی خریداری شده است ضمن این‌که با افتتاح این کارخانجات حداقل یک هزار شغل پشتیبانی می شود و همکاری با پارک فناوری  استان توسعه می‌یابد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ایجاد بستر و فضای مناسب برای پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز رشد واحدهای فناور استان ظرفیتی ایجاد کرده است تا اگر شرکتی را در حوزه های مرتبط با نیاز نیروی دریایی را تامین کنند می توانند در مرکز رشد واحدهای فناور این کارخانجات مستقر شوند.

قرار است در ۵۰ هکتار بعدی این کارخانجات که در آینده افتتاح می‌شود، محصولات حوزه هوافضا، توربین موشک و پهپاد نیز با حمایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شود تا محصولات متنوعی در حوزه موشک، توربین، نظارت و ناوبری، طراحی و در حوزه دفاعی استفاده شود.