ژئوماتیک از آن دسته فناوری‌های نوظهوری است که پیش از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه در کشور مغفول مانده بود. اما در چند سال اخیر و با توسعه علمی کشور، توانمندی‌های بومی این حوزه مجال خودنمایی یافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ آمارها از این حکایت دارد که امروز زیست‌بوم فناوری و نوآوری ژئوماتیک کشور میزبان 150 شرکت دانش‌بنیان، 60 استارتاپ، 3 مرکز نوآوری و 14 شتابدهنده تخصصی است که 4 شتابدهنده با مجوز معاونت علمی و فناوری در حال فعالیت هستند.

زنجیره‌ای از فعالان این عرصه نوظهور فناورانه با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است تا تولید محصولات و ارائه خدمات در این حوزه که علمی میان‌رشته‌ای و مرتبط با دیگر علوم کاربردی است، ارتقا یابد. البته این محصولات به شکلی کاملا استاندارد و منطبق با معیارها و شاخص‌های بومی تولید می شود. تولیداتی که به دلیل کیفیت بالا قابل صادرات به دیگر کشورها نیز هست.

این علم که به دنبال یافتن شیوه‌های دقیق‌تری در حوزه‌هایی چون سنجش از دور، مکان‌یابی، جغرافیا، نقشه‌برداری و غیره است با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر توسعه فناوری قرار گرفته و تلاش‌ها برای ورود نوآوری و خلاقیت به آن بیشتر شده است.

چند سالی بود که بازار داخلی محصولات ژئوماتیک کشور را تولیدات چینی پر کرده بود. اما امروز تولیدات داخلی که توسط جوانان و متخصصان خودمان به تولید رسیده‌اند جایگزین این محصولات وارداتی شدند و بازار داخلی را در دست گرفتند و سهم بالایی از بازار به این محصولات تعلق گرفته و خروج ارز کشور نیز کاهش یافته است.

نفیسه کرمی