چلچلی یک بازی شناختی است که در راستای ارتقای ذخایر شناختی طراحی شده و ویژه گروه سنی بالای 50 سال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ پوریا اکبری هم بنیانگذار شرکت خلاق چلچلی گفت: بازی چلچلی مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی است که در آن افراد در قالب برگزاری یک مهمانی، با چالش های شناختی مختلفی رو به رو می شوند. فرآیند ساخت بازی چلچلی به‌ طور رسمی از اول فروردین 1399 آغاز و نسخه اولیه آن در شهریور ماه 1400 منتشر شد.

 

خرید برای مهمانان و بازگشت به خانه

در این بازی کاربر باید چالش های شناختی متعددی را برای تدارک مهمانی خود و پذیرایی از مهمانانش پشت سر بگذارد. او برای تدارک این مهمانی ابتدا باید لیست خرید خود را به خاطر بسپارد و به فروشگاه برود و آنها را خریداری کند و بتواند با پولی که در اختیار دارد، هزینه خرید را حساب کرده و تصمیم گیری و حل مسئله خود را به چالش بکشد.

پس از آن برای برگشت به خانه، تاکسی اینترنتی می گیرد و برای این اقدام باید آدرسی که برای او خوانده می شود را به حافظه بسپارد و روی نقشه مکان یابی کند و به این ترتیب حافظه شنیداری و حافظه دیداری فضایی خود را به چالش می کشد.

بعد از آن باید بتواند توالی دستور پخت غذا را به خاطر بسپارد و برای مهمانان خود غذا و دسری را که منطبق بر فرهنگ بومی ایران است، تهیه کند. انتخاب مهمانان و شناسایی اسم و چهره آنها از دیگر چالش هایی است که باید پشت سر بگذارد و حافظه بازشناسی چهره فرد، مورد هدف قرار می گیرد. به خاطر سپردن توالی اعداد شماره تماس مهمانان و دعوت از آنان نیز حافظه عددی بازیکن را تقویت می کند.

 

لیگ حافظه سالمندی

این بازی در 40 مرحله، از ساده به دشوار دسته بندی شده است. فرد بر اساس عملکرد خود در بازی، امتیاز کسب می کند و با همسالان خود به رقابت می پردازد.

یکی از ظرفیت های این بازی، امکان رقابت گروهی آن است. بر مبنای این ظرفیت، لیگ حافظه سالمندی برگزار شد. این لیگ، برنامه‌ای است که شرکت خلاق چلچلی با همکاری اداره سلامت شهرداری تهران و شتابدهنده شناختی کاگنوتک در مرداد 1400 آغاز کرد. در این لیگ 1700 نفر از سالمندان مناطق 22 گانه تهران ابتدا در سه کارگاه مجازی با محوریت آشنایی با زوال عقل، آلزایمر، کارکردهای شناختی و تمرین های تقویت حافظه شرکت کردند.

مرحله مجازی این رویداد در بستر اپلیکیشن چلچلی از 13 شهریور آغاز شد و شرکت کنندگان به مدت 40 روز در این بازی با یکدیگر به رقابت پرداختند. در پایان این رقابت، 50 نفر برتر شهر تهران برای رقابت نهایی و انتخاب نفرات برتر حافظه تهران در محل پردیس مغز واقع در باغ کتاب به رقابت با یکدیگر می پردازند.

 

بازی جدی برتر سال

این بازی شناختی، در همین مدت کوتاه موفق به کسب افتخاراتی نیز شده است که از جمله آنها می توان به عنوان بازی جدی برتر سال 1400 در جشنواره بازی های جدی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، رتبه اول چالش توسعه فناوری، محصولات و خدمات شناختی سالمندان، ایده برتر در اولین رویداد صبانو، وابسته به صندوق بازنشستگی کشور و طرح برگزیده در برنامه رویش، شکوفایی و جهش دانشگاه تهران اشاره کرد.

این بازی که در طرح فناورانه دانشگاه ایران و اجرای طرح پژوهشی اثربخشی پذیرش و در سالن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شده، رتبه دوم در رویداد ملی سرمایه گذاری ویژه کسب ‌و کارهای حوزه علوم و فناوری‌ های شناختی را نیز کسب کرده است.

اکبری با اشاره به حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ستاد شناختی، حمایت های مادی و معنوی خوبی از ما به عمل آورد که از آن جمله می توان به حمایت های آنها در بحث بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد. ضمن اینکه از طرف این ستاد، جایزه علمی و اعتبار علمی به شرکت خلاق چلچلی اعطاء شد.

در شرکت خلاق چلچلی، پوریا اکبری، فرح بکی زاده، سینا توکلی و مصطفی الماسی به عنوان هم بنیانگذار حضور دارند.

نفیسه کرمی