با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه همکاری احداث کارخانه نوآوری صنایع دریایی امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که ایجاد پهنه‌های نوآوری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی یکی از اولویت‌های مسیر توسعه کشور است ادامه داد: دولت و بخش‌های ساختاری کشور باید بهره‌بردار و ناظر پژوهش باشند نه مجری آن. تولید محصول کار شرکت‌های دانش‌بنیان است و پژوهش، با سرمایه گذاری بخش خصوصی به تولید منتج می‌شود‌.
وی افزود: تلاش کردیم تا با پیاده‌سازی الگویی نوآورانه، بخش‌های اجرایی و بهره بردار دولتی، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در رفع نیازهایشان استفاده کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به پیاده‌سازی موفق این الگو با حمایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی، ادامه داد: خوشبختانه نیروی دریایی ارتش در مسیر رفع نیازهای خود با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان گام بزرگی در توسعه تجهیرات، ساخت قطعات و افزایش اقتدار کشور برداشته است. 
 
ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان 
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم از عزم جدی برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت دفاعی و رزمی دریایی ادامه داد: این نیرو در حوزه دریا توان خود را بر این مبنا پایه گذاری کرده است که از ظرفیت علمی و دانشی و صنعتی با اولویت جوانان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند. 
وی افزود: استفاده از موتور‌های دیزلی ظرفیتی است که سال‌ها به دنبال آن بوده ایم، زیرا برای حضور در عمق دریا‌ها و اقیانوس‌ها نیازمند سرعت هستیم و امروز با استفاده از این موتور‌های دیزلی می‌توانیم سرعت خود را در دریا افزایش دهیم. اکنون موتور‌های دیزلی تماماً به دست جوانان ایرانی طراحی و ساخته شده است و این مهم برای حفظ آرامش و امنیت در محدوده دریایی مورد توجه فرماندهی کل قواست.
فرمانده نداجا با اشاره به افزایش توان و سرعت رزمی با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان  گفت: با این موتور‌ها سرعت ما در دریا به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانیم حضور مؤثری در هر نقطه‌ای از دریا که انتظار داریم داشته باشیم. البته ما پا را ازین هم فراتر گذاشته‌ایم و به حوزه موتور‌های سنگین‌تر ورود کرده‌ایم و طراحی آن هم انجام شده است.
 
مفاد تفاهمنامه
این تفاهم نامه با هدف ایجاد کارخانه نوآوری صنایع دریایی، برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی برای فناوران، نوآوران و زمینه سازی توسعه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی امضا شده است.
جذب شتابدهنده‌های تخصصی، شرکت‌های خلاق، استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان از اصلی‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است. 
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن حمایت از تاسیس و راه اندازی کارخانه نوآوری صنایع دریایی ایران با مالکیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، زمینه را برای استقرار، توانمندسازی و توسعه محصولات دانش‌بنیان فراهم می کند.
همچنین پیش بینی و اختصاص فضای کارخانه نوآوری توسط نداجا در شعب بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان گیلان و مازندران با حفظ مالکیت از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری دوجانبه است.
برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه، کارگروه راهبری متشکل از نمایندگان معاونت عدمی و فناوری و نیروی دریایی ارتش شامل نمایندگان تخصصی هر طرف تشکیل می شود. 
 
بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق 
در ادامه این سفر یک‌روزه، معاون علمی و فناوری رییس‌‌جمهوری و استاندار بوشهر با حضور در پارک علم و فناوری بوشهر، ضمن گفت‌وگو با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مستقر، زمینه را برای حضور تیم‌های خلاق و فناور در فازهای در حال توسعه این پارک فراهم کردند.
در حال حاضر بیش از ۱۶۰ هسته فناور و خلاق در مراکز رشد اقماری این پارک علم و فناوری استقرار دارند و محصولات و خدمات فناورانه خود را در حوزه‌های زیست‌فناوری، غذا، دارو، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دریایی و مهندسی توسعه می‌دهند. همچنین ارائه خدمات خلاق در حوزه های اینترنت اشیا، اقتصاد دیجیتال، نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی از دستاوردهای شرکت‌های خلاق مستقر در این پارک علم و فناوری به شمار می‌رود. 
این شرکت‌ها اکنون در فضایی به مساحت ۵هزار متر مربع استقرار دارند. بر اساس مصوبه سال 93 پارک علم و فناوری استان پبوشهر می‌باید به ۲۰ هکتار برسد که تا کنون ۱۰ هزار متر مربع آن قطعی شده است.
پارک علم و فناوری خلیج فارس سال 1387 راه‌اندازی شد. در حال 6 مرکز رشد واحدهای فناور در شهرستان‌های دشتسان، دشتی چنگان، گناوه و بوشهر محلی برای استقرار این شرکت‌ها است.
 
همچنین در مرکز رشد دانشگاهی در دانشگاه خلیج فارس 15 شرکت مستقر شده اند. 
در سال گذشته 5هزار متر اول افتتاح شد و 2200 متر از این فضا به پیشرفت نهایی رسیده است.
مرکز رشد واحدهای فناور کنگان، زیر نظر این پارک علم و فناوری،  به صورت تخصصی در حوزه نفت و گاز فعال است و با اخذ مجوز برای راه‌اندازی یک مرکز رشد مشترک با وزارت نفت، زمینه برای توسعه فناوری‌های این حوزه می‌تواند میزبان شرکت‌های فعال و فناور در دل منطقه پارس جنوبی در مجاورت صنایع نفت و گاز ایجاد می‌کند.
قرار است این مرکز رشد، هاب ارتباطی میان صنایع و فناوران این حوزه شود.