هوشمندسازی فرودگاه‌ها از جمله اقداماتی است که قرار است با مشارکت و همفکری نخبگان و متخصصان کشور و همکاری نهادهای موثر در این حوزه اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ اجرای این کار با در نظر گرفتن الگو‌های بین‌المللی و نیازها و توانمندی‌های داخلی عملیاتی خواهد شد. در همین زمینه شناسایی و استقرار استانداردها با توانمندسازی یک شرکت خصوصی در حال اجرا است. اتفاقی که می‌تواند به افزایش اعتماد مدیران این حوزه به تخصص و توان شرکت‌های فناور داخلی منجر شود.

«تشکیل کمیته مشترک با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری»، «استخراج اولویت‌های هوشمندسازی» و «شناسایی شرکتی خصوصی و دارای توان علمی و تخصصی در این حوزه» از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است و قرار است با پروژه‌هایی چون «تدوین سند همکاری مشترک در راستای هوشمندسازی فرودگاه‌ها» و «ایجاد شبکه شرکت‌های توانمند برای اجرای طرح‌های ملی» این تلاش‌ها شتاب گیرد.

اما در این میان چالش‌هایی وجود دارد که مانع از ورود آسان و راحت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این عرصه می شود. عدم تمایل جدی نهادهای دولتی برای اجرایی شدن طرح و عدم اعتماد به شرکت‌های داخلی برای اجرای آن، معضلاتی است که گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را درصدد رفع آنها و اثبات توانمندی دانشی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان به جامعه و مدیران مرتبط با این حوزه برآورد.

از جمله راهبردهایی که در این زمینه ارائه شده، هوشمندسازی یک فرودگاه در بخش خصوصی به صورت پایلوت و استفاده از شرکت‌های توانمند خارجی به عنوان مشاور و کمک در تدوین طرح است که می تواند پاسخی مطمئن به چالش های پیش رو باشد و اجرای آن را درست و اصولی پیش ببرد.