دستگاه شتاب‌دهنده هوازدگی شبیه سازی پدیده های محیطی در داخل کشور را ممکن و تولید محصولات با کیفیت بهتر را تسهیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ حمید هراتی زاده مدیرعامل شرکت نانو شرق ابزار طوس با اشاره به اهمیت این دستگاه در توسعه کیفیت محصولات تولیدی گفت: هرساله بخشی از تولید ناخالص ملی کشورها صرف تعمیر و نگهداری سیستم‌ها و تجهیزاتی می‌شود که اگر کارایی، استحکام و طول عمر بیشتری در برابر عوامل طبیعی و فرآیندهای به وجود آمده ناشی از آن داشتند، بسیاری از هزینه‌های یادشده در عمل حذف می‌شدند.

به همین علت اهمیت تولید مواد با کیفیت و مقاوم، با ماندگاری بالا و ضرورت انجام فرآیندهای استانداردسازی و کنترل کیفی، نیاز به بازسازی و یا شبیه‌سازی پدیده‌های محیطی دارد و به همین دلیل به شکل گسترده‌ای از سامانه‌های شبیه‌ ساز در انجام امور پژوهشی و کنترل کیفی و یا استانداردسازی محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

منظور از فرآیندهای شبیه‌سازی، بازسازی و ایجاد شرایط خاص محیطی به کمک دستگاه‌ها و تجهیزاتی است که هدف از آن، مطالعه رفتار و خصوصیات مواد، قطعات و ابزارهایی است که بصورت طبیعی امکان فراهم آوردن آن ها میسر نیست.

سیستم های شبیه ساز شرایط جوی مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع کشور، تاکنون از شرکت‌های خارجی خریداری می ‌شدند که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و صنایع، بدلیل تحریم ها و عدم پشتیبانی فنی شرکت‌های خارجی از تجهیزاتی که قبلا از آنها خریداری شده است، برای تامین قطعات، تعمیرات و یا خرید تجهیزات جدید شبیه ساز هوازدگی مصنوعی، دچار مشکلات جدی شدند.

دستگاه شتابدهنده هوازدگی در همین راستا و با توجه به تجربیات و تخصص پژوهشگران بویژه در زمینه طراحی و ساخت سیستم های تحقیقاتی و صنعتی مشابه مانند شبیه‌سازهای خورشیدی و سیستم‌های کنترل اتمسفری انجام شد.

 

ارتقای کیفیت با‌ شتاب‌دهنده هوازدگی

علاوه بر کاربردهای این سیستم در مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های استاندارد، در بسیاری از مراکز صنعتی جهت انجام تست‌های کنترل کیفی از دستگاه‌های شتابدهنده هوازدگی استفاده می‌شود.

به طور مثال، برای استانداردسازی و کنترل کیفی در مواردی چون قطعات بخش بیرونی خودرو که در معرض تابش آفتاب و شرایط محیطی هستند مثل لاستیک، رنگ بدنه، پوشش‌های صندلی و داشبورد، ظروف بسته‌بندی و بطری‌های نوشابه، آبمیوه و آب معدنی در صنایع غذایی، بسیاری از محصولات صنایع لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری که در فضای بیرونی و در معرض تابش آفتاب و شرایط جوی قرار دارند.

مصالح به‌کار رفته در نمای بیرون ساختمان‌ها مانند پنجره های UPVC و پوشش‌های نما، تجهیزات نظامی و هوا فضا مانند قطعات هواپیما و تجهیزاتی که زمان طولانی در شرایط جوی خاص مانند فشار کم، یخ زدگی و طوفان قرار دارند و صنایع رنگ و پوشش به ‌ویژه محصولاتی که در شرایط جوی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، کارآیی دارد.

 

ایجاد 35 فرصت شغلی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که دستگاه شتابدهنده یک هشتم نمونه خارجی قیمت دارد، گفت: بواسطه تولید دستگاه شتابدهنده حدود 35 فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است و ظرفیت افزایش این حوزه نیز وجود دارد.