حمایت از طرح‌های تبادل فناوری نانو میان فناوران و متقاضیان برای پاسخ به نیازهای صنعت، یکی از اقدامات برای توسعه این حوزه در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ طرحی که سال گذشته منجر به ارائه 170 پروژه شد. از این تعداد، 87 طرح به مرحله تدوین پروژه موفق تبادل فناوری رسید.

افزایش تبادل فناوری نانو میان فناوران و متقاضیان یکی از طرح‌هایی است که با استقبال خوبی از سوی فناوران و صعنتگران مواجه و از آغاز این طرح تاکنون، 963 پروژه معتبر برای مشارکت در آن ارائه شده است. اما از میان این تعداد طرح ارائه شده، 118 مورد به مرحله عقد قرارداد رسیده و 87 عدد از آنها خاتمه یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که موضوع 51 مورد از پروژه‌های خاتمه یافته به حوزه فناوری‌های نانو مرتبط است و 36 مورد نیز در حوزه دانش‌بنیان‌ها ارائه شده است.

در تبادل محصولات فناورانه دارندگان، متقاضیان و کارگزاران فناوری به عنوان بازیگران اصلی به ایفای نقش می‌پردازند. در این کار فناوری‌های عرضه شده در کشور و تقاضاهای بخش صنعت به صورت مداوم پایش می شود تا ارتباطی موثر میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان ایجاد شود. در این طرح، سازوکارهای حمایتی نیز مدنظر است تا فضای تبادل محصولات فناورانه را به نحو مطلوبی بهبود ‌بخشد.

ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌های تبادل فناوری میان فناوران و متقاضیان حمایت می‌کند. این کار تاثیر مستقیمی در توسعه محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه در کشور دارد.

«بهبود ماندگاری جنین گندم»، «نخ های آنتی باکتریال اسپاندکس»، «صفحات کامپوزیتی تقویت شده با پارچه سه بعدی شیشه‌ای با بتن سبک سازه‌ای»، «سیستم سرمایشی و برودتی برای مصارف خاص صنعتی»، «الکترودیالیز نمک زدایی برای تامین آب شرب»، «تأمین آب صنایع کاشان به وسیله بازچرخانی پساب RO به وسیله الکترودیالیز»، «حذف بوی تصفیه خانه آب و فاضلاب ساری»، «پکیج‌های گندزدایی آب»، «نانوحباب برای گلخانه»، «عایق ژاکتی لاینر توربین گازی با عایق‌های آیروژل» از جمله پروژه‌های موفق صنعتی تبادل فناوری نانو هستند.