یک شرکت‌ دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توان داخلی توانسته ربات پوشیدنی برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی جسمی عرضه کند و جزو اولین تولیدکننده‌های این دستگاه در خاورمیانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ سید مصطفی حوائجی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد (پداسیس) با بیان این‌که اکسوپد یک ربات اسکلت بیرونی پایین‌تنه بوده که قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و آن به زمین انتقال دهد. گفت: این ربات بر روی لباس‌های کاربر پوشیده می‌شود و فرد بدون نیاز به‌صرف انرژی چندانی به کمک این محصول می‌تواند راه برود.

 

 تحقق رویای راه رفتن دوباره

این محصول از چهار موتور الکتریکی پرقدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حرکت دهند.

استفاده از ربات اسکلت بیرونی به‌‌عنوان یک روش غیرتهاجمی، با تأمین قدرت لازم برای حرکت اندام تحتانی، حین ایستادن، راه رفتن، نشستن و بالا رفتن از پله‌ها، پیشگیری و رفع مشکلات ثانویه در افراد دارای ضایعه‌ی نخاعی را در پی دارد.

افرادی که دچار فلج پایین‌تنه هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین‌تنه می‌توانند از ربات اسکلت بیرونی اکسوپد استفاده کنند. برای استفاده از دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دست‌هایش را داشته باشد.

 

جلوگیری از بروز مشکلات و تأثیر مثبت بر روحیه افراد

بازگرداندن توانایی راه رفتن به افراد کم‌توان و ناتوان پایین‌تنه بیش از هر چیز بر روحیه، اعتمادبه‌نفس و امید آنان به زندگی اثر قابل‌توجهی دارد. همچنین امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن کاربران به آنان استقلال بیشتری در زندگی می‌دهد.

تحرک بیشتر موجب بهبود وضعیت فیزیکی از جمله بهبود گردش خون، تنظیم فشارخون، بهبود تنفس، جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، دردهای مزمن و تضعیف ماهیچه‌ها می‌شود. از اکسوپد می‌توان برای توان‌بخشی افرادی که دچار اختلال در الگوی راه رفتن هستند استفاده کرد.

 

طراحی و ساخت ایرانی

نمونه‌های خارجی این محصول قیمت بسیار بالایی دارند اما این محصول در کنار طراحی و ساخت کاملاً داخلی قیمت پایین‌تری نیز دارد. نه‌تنها در ایران بلکه در خاورمیانه اولین تولیدکننده این دستگاه هستیم و با توجه به اینکه نمونه خارجی این محصول در ایران وارد نمی‌شود، توانسته‌ایم صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشیم.

در این شرکت 10 نفر به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و همچنین در حدود 20 هم به صورت غیرمستقیم با این شرکت در ارتباط هستند. در کنار قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه خارجی این محصول دارای خدمات پس از فروش است که از این حیث هم به‌عنوان یک مزیت نسبت به نمونه خارجی خود محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویندگان دانش سیستم‌های توان افزای پاسارگاد با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون حمایت‌های خوبی به همراه داشته، افزود: برای خرید این محصول می‌توان از تسهیلات لیزینگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و خرید اقساطی استفاده کرد اما چون این محصول دارای تکنولوژی و قیمت بالاست، معمولا خود معلول توان خرید آن را ندارد و نیاز به حمایت‌های بالادستی است.