معاونت علمی و فناوری اعلام کرد نخستین محصول سلول‌درمانی ایران‌ساخت به فهرست دارویی کشور وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ به نقل از معاونت علمی و فناوری، محمدحسین زیرک ساز مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: تاکنون در مجموع بیش از ۵۰ محصول در سبد توسعه این شرکت قرار گرفته است.

وی با اشاره به یکی از محصولاتی که در این شرکت به تولید رسیده است، گفت: این محصول حاوی سلول زنده خودی (اتولوگ) مشتق شده از لایه اپیدرم پوست است که با تزریق داخل اپیدرمال پوست، موجب درمان بیماری ویتیلیگو می شود.

زیرک خاطر نشان کرد: این دارو که دارای گواهی GMP است و با تکمیل مطالعات بالینی فرآورده، در فهرست دارویی ایران ثبت شده و هم اکنون در حال دریافت استاندارد IRC است.

سلول درمانی ویتیلیگو

وی گفت: این دارو شامل سلول‌های زنده فیبروبلاست خودی (اتولوگ) مشتق از لایه درم پوست است که با تزریق داخل پوست، سبب درمان و اصلاح خطوط دور لب و درمان و اصلاح تورفتگی پوست پیشانی و دور چشم و بین ابرو می شود.

این دارو که دارای گواهی GMP است، با طی شدن دوره مطالعه بالینی پژوهشی، در حال ثبت در فهرست دارویی ایران و اخذ IRC است.

مدیر این شرکت با بیان اینکه این دارو، سلول بنیادی خودی (اتولوگ) مشتق از مغز استخوان بیمار است که با تزریق داخل مفصلی، موجب درمان استئوآرتریت مفصل زانو، مچ پا و لگن می شود، گفت: این دارو که دارای گواهی GMP است، مطالعه بالینی پژوهشی را پشت سر گذاشته و در حال ثبت در فهرست دارویی ایران و اخذ IRC است.

وی خاطر نشان کرد: این فرآورده شامل بانک سلولی بنیادی مزانشیم ژل وارتون بند ناف است. این فرآورده سلولی به صورت غیرخودی (آلوژن) است و از پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده در درمان بیماری های صعب العلاج مانند فلج مغزی کودکان، آتروفی عضلانی نخاعی، بیماری پیوند علیه میزبان، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری MS، کلانژیت اسکلروزان اولیه، سندرم دیسترس تنفسی حاد و به عنوان درمان جایگزین در بیماری‌هایی نظیر درمان استئوآرتریت مفصل زانو، سکته قلبی حاد، کبد چرب درجه ۲ و ۳ برخوردار است.

وی ادامه داد: اشکال مختلف دارویی در حجم ها و دوز های مختلف، از این محصول تولید شده است و این شرکت در حال ثبت اشکال و دوزهای مختلف آن در فهرست دارویی ایران و اخذ IRC است.