ماهواره DART ناسا دو هفته پس از آنکه از مقر فضایی وندربرگ به فضا پرتاب شد، چشمان خود را باز کرده و نخستین تصاویر از محیط اطرافش را به زمین ارسال کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ به نقل از ساینس تک دیلی، این عملیات نقطه عطفی برای فضاپیما و همچنین تیم DART به حساب می آید. مهندسان و محققان حاضر در مرکز عملیات پروژه مذکور پس از ارتعاشات شدید پرتاب و تغییر ناگهانی دمای محیط ابزار به ۸۰- درجه سانتیگراد در فضا، منتظر نشانه ای از موفقیت پروژه بودند.

زیرا بخش های تلسکوپی این ابزار نسبت به هرگونه حرکتی حتی به کوچکی ۵ میلیونم متر حساس هستند و تغییری کوچک در ابزار، پیامدهای جدی خواهد داشت.

اما در ۷ دسامبر فضاپیما درپوش دوربین تلسکوپی DRACO را باز کرد و نخستین تصویر از محیط اطرافش را پس از ثبت به زمین فرستاد. این تصویر در فاصله ۲ میلیون مایلی زمین ثبت شده که هرچند بسیار زیاد به نظر می رسد اما در مقیاس ستاره شناسی بسیار کوتاه است.

فضاپیمای «دارت» چشمانش را گشود!

در عکس ثبت شده ستارگان درخشان در پس زمینه سیاه فضا در نزدیکی محل صورت فلکی برسائوس، برج حمل و برج ثور قرار داشتند.

تیم ناوبری DART در آزمایشگاه JPL ناسا از این ستارگان استفاده کرد تا جهت دقیقDRACO را تعیین کند. به این ترتیب نخستین اندازه گیری ها از شیوه قرار گرفتن دوربین نسبت به فضاپیما فراهم شده است. با کمک این اندازه ها تیم DART می تواند فضاپیما را طوری حرکت دهد که DRACO را به سمت اشیای آسمانی مورد نظر بگیرد.

این ابزار در ۱۰ دسامبر نیز تصویر دیگری در صورت فلکی ارابه ران(Auriga) ثبت کرده است که شامه خوشه ای از ستاره ها در فاصله ۴۲۰۰ سال نوری از زمین است. ثبت تصاویری با تعداد زیادی ستاره به محققان کمک می کند نقص های بصری تصاویر را برطرف و همچنین میزان درخشان بودن اجسام را کالیبربندی کنند.

فضاپیمای «دارت» چشمانش را گشود!

DART در حقیقت نخستین ماموریت آزمایش دفاع سیاره ای جهان است که توسط ناسا به فضا پرتاب شده است.

قرار است فضاپیمای DART به سیارکی کوبیده تا مشخص شود در صورتیکه در آینده سیارکی تهدید کننده برای زمین کشف شود، این روشی کارآمد است یا خیر. عملیات DART یک سیارک دوتایی که شامل دو صخره است و Didymos نام دارد را هدف گرفته است.