خانه خلاق و نوآوری دانش‌آموزی آینده‌سازان گشایش یافت تا فضایی برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان نوجوانان و جوانان کشور فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ این خانه خلاق و نوآوری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، آغاز به کار کرد.

خانه‌ای که قرار است فعالان حوزه دانش‌آموزی در زمینه تولید محتوای آموزشی و رسانه، فناوری‌های آموزشی، شیوه‌ها و پلتفرم‌های آموزشی نوآورانه، خدمات و مشاوره با موضوعات بازی موبایلی، بازی رومیزی، انیمیشن، محصولات هنری و سنتی، طراحی و معماری، فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا، گردشگری، نوآوری اجتماعی، ورزش و مهارت افزایی را پوشش دهد.

ایجاد و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی

ستاری در این مراسم با اشاره به این‌که فرهنگ نوآوری و خلاقیت از کودکی و نوجوانی باید شکل بگیرد و جای کار در حوزه دانش آموزی زیاد است، گفت: باید به دانش آموزان یاد دهیم که برای تاثیرگذاری در جامعه تلاش کنند. اتفاقی که چند سالی است در دانشگاه های کشور افتاده است اما هنوز در این حوزه عقب افتادگی داریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: مساله اصلی کشور ما ساخت کارخانه و فراهم کردن سخت افزار نیست بلکه ابتدا نیاز داریم فرهنگ توسعه را در کشور ایجاد کنیم. نباید این فرهنگ اشتباه به دانش‌آموزان تزریق شود که تنها راه سعادت آنها از دانشگاه و کنکور می‌گذرد.

وی همچنین بیان کرد: در خانه های خلاق و نوآوری دانش‌آموزان باید به دنبال کارآفرینی و تاثیرگذاری در جامعه باشند. بزرگ‌ترین خیانت ما به نوجوانان این است که آنها را به سمت استخدام شدن هدایت کنیم. این کار ریشه خلاقیت، نوآوری و اعتماد به نفس را در جامعه خشک می‌کند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید با فرهنگ کارآفرینی عجین شوند و به دنبال اثرگذاری در جامعه باشند. این مسیر می‌تواند فرهنگ توسعه را در کشور گسترش و ایران را به سمت خودکفایی سوق دهد‌.

ستاری با اشاره به اینکه ایجاد تغییر در فرهنگ و نظام آموزش کشور نیاز به لشکر و سرباز دارد، گفت: ایجاد نسل جدید دانشگاه در کشور و توسعه فرهنگ کارآفرینی میان استادان و دانشگاه ها به مدد نیروی عظیم انسانی موجود در زیست بوم فناوری و نوآوری میسر شد. تحقق این نگاه در آموزش و پرورش هم به سرباز نیاز دارد.

ستاری با بیان این‌که ایجاد خانه های خلاق و نوآوری یکی از مسیرهای مطمئن برای ایجاد فرهنگ توسعه و سرمنشا تغییرات اساسی و بنیادی در آموزش کشور است، ادامه داد: ما توقع نداریم که دانش آموز ۱۵ ساله شرکت دانش بنیان راه اندازی کند؛ بلکه به دنبال این هستیم که آنها خودکفا شوند و با اعتماد به نفس بالا ایده های خود را اجرا کنند. باید به این درک و باور برسیم که فکر و خلاقیت سرمایه اصلی جامعه است.

ستاری تغییر فرهنگ و توسعه فناوری را نیازمند صرف زمان دانست و گفت: این امر در زمان کوتاه محقق نمی‌شود و به صرف زمان و مقاومت نیاز دارد. خانه های خلاق و نوآوری نیز برای ماندگار شدن خود باید بجنگند تا بتوانند تغییرات اساسی در نظام آموزشی کشور ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: خانه های خلاق و نوآوری در حوزه دانش آموزی به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان و خودباوری آن‌ها منجر می شود. این اتفاق زمینه ساز توسعه علمی و فناوری را در کشور است.

تغییر در فرهنگ آموزش جامعه نیازمند عزم جدی است

حجت الاسلام  محمدجواد حاجی علی اکبری رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ایجاد تغییر در فرهنگ آموزشی کشور نیازمند یک همت مضاعف و مبارزه‌ای جدی است، بیان کرد: خانه های خلاق و نوآوری می توانند زمینه ساز این تحولات باشند. دانش آموزان هم یکی از مهم ترین سربازان این راه و مسیر هستند.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: برای تحقق این موضوع نیاز داریم زیرساخت های انسانی و فرهنگی آن را فراهم کنیم. ایجاد این خانه ها می تواند به تحقق این امر کمک کند. استفاده از توان دانش آموزان و انجمن های اسلامی دانش آموزی در این راه کمک کننده خواهد بود‌.

وی همچنین گفت: این اتفاق مبارک را به فال نیک می گیریم و همه توان خود را برای توسعه این فرهنگ ارزشمند به کار خواهیم بست. با تلاش مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عزم وزیر جدید آموزش و پرورش برای تغییر در نظام آموزشی، امیدواریم‌ اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد و شاهد تغییرات مهمی در این حوزه باشیم.

ایجاد 70 خانه خلاق و نوآوری

پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در این مراسم اظهار کرد: قرار است ۷۰ خانه خلاقیت و نوآوری در سراسر کشور فعال شوند که اکنون 30 خانه خلاق در کشور فعالیت می‌کنند. با افتتاح نخستین خانه خلاق دانش‌آموزی، دانش‌آموزان خلاق و نخبه در این خانه‌ها ایده‌های نوآورانه خود را به محصول و خدمت تبدیل و با فرهنگ کارآفرینی خلاق آشنا می‌شوند و مربیان در مهارت افزایی ایشان فعال هستند.

کرمی گفت: ۵۰ درصد دانشجویان ایرانی کسانی هستند که دانش‌آموزان رشته‌های انسانی، فرهنگ و هنر بوده‌اند و بسیاری از آن‌ها می توانند در خانه‌های خلاق و نوآوری علاوه بر مهارت افزایی به کسب و کار و آینده کاری و درسی خود بیندیشند.

ظرفیتی برای شناسایی استعدادهای خلاق

همچنین حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم، گفت: این اتحادیه به دنبال شناسایی نخبگان دانش‌آموزی است تا فضایی برای رشد آنها فراهم کند. یکی از موضوعاتی که بر آن تمرکز داریم خلاقیت و نوآوری است. تنها داشته هایی که می تواند گره گشای مشکلات و چالش های کشور باشد.

وی افزود: آموزش کشور نیازمند به کارگیری خلاقیت ها است. در خانه های خلاق و نوآوری دانش آموزان باید با اعتماد به نفس بالا در عرصه علمی کشور ورود کنند‌. اعتماد به نوجوانان و جوانان آینده کشور را می سازد.