مهندسان دانشگاه ملی سنگاپور از تولید انگشتان رباتیک با چنگال‌های ظریف خبر داده‌اند که برای نگهداشتن و انتقال اشیای مختلف قابل استفاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ به نقل از زد دی نت، انگشتان رباتیک مذکور می‌توانند اشیا مختلف از نرم و ظریف گرفته تا حجیم و سنگین را بگیرند، بدون آنکه به آنها آسیب برسانند.

این دست رباتیک به گونه‌ای طراحی شده که قابل تنظیم باشد و لذا برای پاسخگویی به نیازهای بخش‌هایی مانند کشاورزی، بسته بندی مواد غذایی و کالاهای مصرفی قابل استفاده است. حرکت سریع و ارتقای ۲۳ درصدی کارایی در مقایسه با دست‌های رباتیک مشابه مزیت مهم این دست رباتیک است.

تولید دست‌های رباتیک امر تازه‌ای نیست، اما اکثر آنها قادر به نقل و انتقال کالاهای ظریف و شکننده مانند تخم مرغ، شیشه و غیره نیستند. دست رباتیک جدید با درک بافت، شکل، وزن و ابعاد هر وسیله برای لمس، در کنترل گرفتن و جابجایی آنها تصمیم می‌گیرد.

انگشتان یادشده با فشار هوا در درونشان قابل تنظیم هستند و سازوکار ویژه‌ای برای قفل کردن شیء در دست گرفته شده به آنها افزوده شده تا سفتی و شلی در دست گرفتن کالاها با دقت و بدون آسیب دیدن به آنها صورت بگیرد. هدایت این ربات با استفاده از یک سیستم بصری رایانه‌ای صورت می‌گیرد و بدین منظور از هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شود. در نهایت این ربات بدون دخالت انسان قادر به دریافت، نگهداری و انتقال اقلام مورد نظر است.