یکی از اهداف مهمی که طی سال‌های اخیر برای توسعه زیست‌فناوری در کشور افزایش سهم ایران در بازار جهانی این حوزه است. بازاری سودمند و فناورانه که به رونق اقتصادی می‌انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ «ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و جلوگیری از موازی‌کاری و اتلاف منابع پژوهشی»، «کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی»، «هماهنگی ملی و هم‌افزایی منابع و امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست‌فناوری و سیاستگذاری»، «برنامه‌ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری در کشور»، 4 طرح پژوهشی است که برای تحقق 3 درصد سهم ایران در بازار جهانی زیست‌فناوری اجرایی شده است.

با این تلاش‌ها، ایران گامی مثبت برای تحقق 3 درصد بازار جهانی زیست‌فناوری برداشته است. این کارها با شکل‌گیری و افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری شتاب بیشتری گرفته است و تولید محصولات با کیفیت و سرعت بالاتری اتفاق می‌افتد.

بر اساس آمارهای موجود، ایران در زیست فناوری جایگاه خوبی از نظر تولید محصول و مقاله در منطقه، آسیا و دنیا دارد، به طوریکه جزء 5 تولیدکننده نخست آسیا در حوزه زیست فناوری محسوب می‌‌شود؛ ایران در حوزه داروسازی نیز رتبه هشتم دنیا را در اختیار دارد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناو.ری ریاست جمهوری برای جانماندن ایران از بازار جهانی زیست فناوری 4 طرح پژوهشی را در اولویت قرار داده و با اجرای آنها سعی کرده ایران را به جایگاه واقعی خود نزدیک تر کند.