معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای تبدیل یک رام قطار DC به قطار AC با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه محصولات دانش‌بنیان و رفع نیاز صنایع کشور با بهره گیری از توانمندی دانشگاه‌ها گفت: قطعا با ایجاد پیوندی که میان ظرفیت های فناورانه دانشگاه‌ها و نیاز صنایع ایجاد شده است، فناوری‌ها به ویژه در بخش پیشرفته، با کمک و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تامین‌ می‌شود.

ستاری با اشاره به توانمندی ها در تامین نیاز ناوگان حمل و نقل ریلی شهری گفت: علاوه بر طرح‌های فناورانه در بخش مترو، بسیاری از پروژهای موفق در صنایع گوناگون تعریف شده و در این نمایشگاه ارائه شده است که اغلب آن‌ها، پروژه هایی هستند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای توسعه آن در کنار جهاددانشگاهی بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به حمایت از تحقق طرح‌های فناورانه دارای بهره‌بردار و مجری بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد:  قرارداد ۱۰۵ واگن قطار شهری که ۱۱ رام قطار را شامل می شود با شرکت بهره برداری مترو در حال تحقق است، این روند از 2 سال گذشته آغاز شده است و به زودی به ناوگان حمل و نقل ریلی خواهد پیوست.

وی افزود: همچنین تفاهم نامه‌ای را برای تبدیل واگن های DC به AC منعقد کرده ایم که به ارتقای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور کمک می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز بی‌نیازی این حوزه از واردات باشد.

نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه محصولات جهاد دانشگاهی

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اثرگذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق و تکمیل پروژه‌های فناورانه جهاد دانشگاهی گفت: بیشتر تولیدات و توسعه های جهاد دانشگاهی با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری آغاز و به سرانجام رسیده است و این همکاری در قالب تفاهم‌نامه‌های گوناگون همکاری، برای رفع نیازهای صنعت و جامعه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سه‌جانبه همکاری برای ارتقای یک رام قطار متروی شهری تهران افزود: با حمایتی که از نسل جدید سیستم های رانش صورت گرفته است، توانمندی تولید سیستم های رانش سریع السیر ایجاد شده و نتیجه حمایت های معاونت علمی در شکل گیری یکی از پیشرفته ترین فناوری ها اکنون قابل مشاهده است.

 

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در سرمایه‌گذاری‌های مترو

مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این مراسم با بیان این‌که از شرکت های سرمایه گذار باورمندی به توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان را انتظار داریم، ادامه داد: شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، تلاش کرده است در استفاده از توانمندی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو باشد و این مسیر را با همراهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به قراردادهای در حال اجرا با شرکت‌های دانش‌بنیان برای بازسازی، ارتقا، تعمیرات اساسی و تولید ملزومات و تجهیزات حمل و نقل ریلی شهری گفت: در حال حاضر، ۴۲ رام را داریم که به اورهال نیاز دارد و شرکت های دانش بنیان علاوه بر توانمندی در رفع این نیاز، به توسعه و پیشرفت سامانه حمل و نقل ریلی شهری کمک خواهند کرد. در این مسیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی نقشی مهم ایفا می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه‌ای 3 جانبه برای ارتقای ناوگان حمل و نقل ریلی شهری

در این مراسم تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC امضا شد تا ناوگان حمل و نقل ریلی شهری، به کمک دانش‌بنیان‌ها ارتقا بیابد.

با توجه به گذشت دو دهه از بهره برداری مترو در کشور و فرسودگی قطارهای DC مترویی و قدیمی بودن سیستم رانش این نوع قطارها جایگزینی آنها با قطار AC جدید و یا ارتقای سیستم رانش و کنترل قطارهای با کارآیی قطارهای AC ولی با هزینه کمتر دو راه حل پیش رو است؛ از آنجا که شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تعدادی از قطارهای DC خارج از رده خدمتی داشته و نیاز مبرمی به اورهال اساسی آنها وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی از توان و دانش لازم برای ارتقای این نوع قطارها برخوردار هستند، با حمایت، هدایت و راهبری معاونت فناوری ریاست جمهوری، این تفاهم نامه سه جانبه برای تامین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش های ضروری قطار برای یک رام قطار DC  و ارتقای آن به سیستم رانش AC منعقد شد.

انجام مطالعات و طراحی مفهومی و تفصیلی سیستم رانش جایگزین برای قطارهای هفت واگنه DC خود کشش در خطوط متروی درون شهری تهران و ساخت و نصب یک نمونه از تجهیزات بر روی یکی از قطارهای خارج از رده و انجام تست های حرکتی از مهم‌ترین محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

 

بازدید از دستاوردهای جهاد دانشگاهی

همزمان با آخرین روز از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه از این نمایشگاه بازدید کردند.

نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی از 5 دی 1400 در بوستان گفتگوی تهران آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان خواهد داد.

در این نمایشگاه علاوه بر انعقاد 4 تفاهم‌نامه همکاری، 850 دستاورد دانش‌بنیان، فناور و خلاق که ماحصل فعالیت جهاد دانشگاهی بوده و نیازی ار صنعت و جامعه را برطرف می‌کند، ارائه شده است.

م