هولتر مانیتور قلب، دستگاهی است که فعالیت الکتریکی قلب را به صورت پیوسته و تمام وقت ثبت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ محسن اوستا مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی با بیان این که هولتر ساخته شده، یکی از ابزارهای مورد نیاز برای حوزه سلامت است، گفت: هولتر مانیتور قلب دستگاهی است که فعالیت الکتریکی قلب را برای حداقل 24 ساعت ثبت می‌کند.

هنگامی که علائمی مانند سرگیجه، غش، فشار خون پایین، خستگی طولانی مدت و تپش قلب بدون تشخیص قطعی در بیمار ظاهر می شود، به‌وسیله هولتر در حال استراحت یا نوار قلب به طور متوسط سیگنال بدست می آید و کنترل بیمار ادامه می یابد.

برخی از ریتم های غیر طبیعی قلب ممکن است فقط به طور متناوب رخ دهند یا فقط در برخی شرایط خاص مانند استرس رخ می دهد. آریتمی های این نوع، از طریق نوار قلب که فقط برای چند دقیقه ادامه دارد، دشوار است. بنابراین پزشک قلب یک پایش به وسیله هولتر را تجویز می کند تا فرصتی بهتر برای ثبت فعالیت قلب یا ریتم غیر طبیعی که ممکن است باعث ایجاد علائم شود، فراهم کند.

 

اتصال آسان

دستگاه هولتر توسط الکترودهای سینه‌ای و به راحتی به بدن بیمار وصل می شود و به طور مداوم سیگنال‌های الکتریمی قلب بیمار را در شرایط معمولی زندگی و در حین فعالیت های عادی روزانه بر روی کارت حافظه خود ثبت می کند تا پزشک تشخیص کامل تری از انواع آریتمی های احتمالی موجود داشته باشد.

ثبت اطلاعات توسط هولتر به این علت است که این اطلاعات در زمان طولانی تری نسبت به آن چه در محیط های درمانی انجام می شود  که معمولا کمتر از یک دقیقه است،  ثبت شده اند و از ارزش تشخیصی بالایی برخوردار هستند.

دستگاه هولتر به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت همراه شخص خواهد بود. یعنی هر کجا که بیمار برود، دستگاه هولتر به سینه او وصل است و قابل حمل خواهد بود.

این ابزار، میزان ضربان قلب را اندازه گرفته و آن ها را ثبت می ‌کند. در این روش، دستگاه ثبت کننده که تنها به اندازه یک فلش مموری ابعاد و ۱۵ گرم وزن دارد با استفاده از ۳ سیم به سینه فرد وصل است.

 

ارزان‌تر و دارای پشتیبانی

مدیرعامل شرکت مهندسی پزشکی کاوشگران طب خوارزمی با بیان این که هولتر تولید شده در داخل کشور یک دوم نمونه خارجی قیمت دارد، توضیح داد: هولتر ساخت داخل خدمات پس از فروش دارد که این در خصوص نمونه های خارجی وجود ندارد.

در شرکت کاوشگران طب خوارزمی 20 فرصت شغلی به صورت مستقیم و حدود 25 فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است که در صورت حمایت از شرکت های دانش بنیان مشخصا این ظرفیت قابل توسعه است.