با امضای توافق‌نامه‌ای با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سه وزیر دولت، ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در اکسپو ۲۰۲۰ دبی کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ نشست بررسی ارتقاء وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزرای صنعت، معدن، تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این جلسه که به میزبانی وزارت صنعت،معدن و تجارت برگزار شد، توافق‌نامه ای میان سه وزیر و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برای بهبود وضعیت پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به امضا رسید.

تأمین مالی برای اجرای ایده‌های ارائه شده در راستای ارتقای وضعیت پاویون کشورمان در ۱۰۰ روز باقی‌مانده از نمایشگاه، مهمترین محور این توافق‌نامه بود از سوی حاضران، تایید و امضاء شد.

در این راستا تغییرات بنیادین برای به تصویر کشیدن توانمندی‌های فناوری و پیشرفت‌های علمی و فرهنگی کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید بصری، محور توافق‌های انجام شده بود.

همچنین درباره برگزاری روز ملی ایران  که ۱۸ بهمن ماه سال جاری در اکسپو است و آیین نوروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و تبادل نظر شد.

گزارش تغییرات ساختاری در شکل ورودی ها و فضاهای داخلی و بیرونی پاویون جمهوری اسلامی ایران در یک ماه گذشته و پیشنهادات برای یکپارچه سازی تم پاویون ایران از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود.

رویکرد فرهنگی پاویون، معماری منحصر به فرد فضاهای عمومی و رزرو برنامه های مختلف برای اجراء در سایت اکسپو از مهمترین نکات مثبت پاویون امسال ایران است.

در این نشست، حاضران، بر ارائه هر چه بیشتر و بهتر توانمندی‌های کشورمان و استفاده بهینه از فرصت باقی‌مانده اکسپو برای معرفی ظرفیت‌های مختلف کشورمان در حوزه های مختلف تأکید کردند.

همچنین در خصوص تمهیدات لازم برای هرچه بهتر برگزار کردن اکسپوی دوره بعد که در ژاپن خواهد بود بحث و تبادل نظر شد.

نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما شیوع کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت.

گرچه ایران نیز در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر حضور دارد و طرح پاویون تلفیقی از معماری سنتی و معاصر و الهام‌ گرفته از قصه‌های هزار و یک شب است که به اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگی، تمدن و سنت‌های باستانی و آداب‌ و رسوم اقوام ایرانی اشاره دارد، اما به‌دلیل عدم طراحی مناسب محتوا در مدیریت قبلی اکسپو، تصویر مناسبی از توانمندی‌ها و شایستگی های ایران اسلامی به بازدیدکنندگان ارائه نمی‌شد که این مهم باعث آزردگی خاطر هموطنان داخل و خارج از کشور شده بود.