حفاظت از محیط زیست یعنی کمک به توسعه پایدار و به نوعی احترام به نسل آینده که وارثان زمین هستند. به همین دلیل این هدف به یکی از اولویت‌های ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ در دنیا راه‌های تقریبا یکسانی را برای حفاظت از محیط زیست مدنظر قرار دارند مثل کاهش آلاینده‌های محیطی و کاهش تخریب محیط زیست. «استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی»، «استفاده از ظروف تجزیه پذیر و چند بار مصرف»، «جمع آوری زباله ها»، «تفکیک زباله»، «محافظت از پوشش گیاهی و درختان» و غیره از جمله راهکارهای جهانی برای پاسداری از این دارایی طبیعی و خدادادی است.

اما در ایران به دلیل وجود چالش‌های آب و هوایی متفاوت، شیوه‌های بومی و منحصر به فردی که مختص کشور خودمان است نیاز داریم تا به نتیجه درست برسیم. بر همین اساس چند طرح استانی که از سوی پژوهشگران و کارشناسان ارائه شده مورد حمایت قرار گرفته است تا معضلات محیط زیستی کاهش یابد.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اجرای طرح‌های استانی را که مبتنی بر نیازها و شرایط منحصر به فرد منطقه ارائه شده‌اند را در دستور کار قرار داده است تا محیط زیست در کشور با راهکارهایی بومی حفاظت شود.

 

شورورزی

پایلوت تثبیت  کانون بحرانی تولیدگرد و غبار از طریق شورورزی یکی از این طرح‌ها است. این کار با طرح‌های ارائه شده و با کمک شرکت دانش‌بنیان فردا سازان سپهر به مرحله اجرا رسیده است.

استقرار موفق گونه‌های گیاهی گز، اکالیپتوس، سالیکورنیا، آتریپلکس، کینوا و کوشیا از جمله این طرح‌ها است. همچنین حمایت از  تهیه بانک بذر کانون‌های ریزگرد جفیر در مرکز ملی شورورزی یزد نیز برای کاهش مشکلات این منطقه انجام شده است.

 

پایلوت تصفیه زیستی

انتقال پایلوت تصفیه زیستی به دانشگاه زنجان و راه‌اندازی مجدد آن یکی دیگر از طرح‌هایی است که برای حفاظت از محیط زیست مدنظر است. کاری که با استفاده از موجودات زنده به بازیابی کامل یا جزئی فضای آلوده کمک می کند.

به این معنا که موجودات زنده مورد استفاده در فرآیندهای ضد عفونی می توانند منشا بیولوژیکی داشته باشند یا می توانند با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک در آزمایشگاه ایجاد شوند تا خصوصیات خاصی بدست آورند. این روش به عنوان یکی از طرح‌هایی که می تواند به احیای محیط زیست کمک کند مورد حمایت قرار گرفته است.

 

پالایشگاه زیستی

تشکیل کمیته مشترک ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان محیط زیست و انجمن تولید کنندگان اتانول و خمیرمایه ایران از جمله اقدامات در این حوزه است که به یاری محیط زیست آمده و مورد حمایت قرار گرفته است.

تدوین شیوه نامه رفع مخاطرات زیست محیطی، پیگیری مصوبات از طریق کمیسیون اقتصادی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پیگیری تفاهم نامه سه جانبه با سازمات تات و شرکت توسعه نیشکر نیز از جمله دستاوردهای این کمیته مشترک است.