یک شرکت ایرانی موفق به تولید دستگاهی شده که بیماران آسیب نخاعی را قادر می‌کند تا راه رفتن را در خانه و به دور از مراکز درمانی تمرین کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ محمدرضا روحی مدیرعامل شرکت راه‌کارهای زندگی و امید مهام گفت: بیماران آسیب نخاعی مبتلا به فلج کامل پاها و تنه در هر دو سمت، علاوه بر از دست دادن بهره‌وری برای جامعه و استقلال، به دلیل عدم‌تحرک، در معرض بیماری‌های بسیاری اعم از ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریوی، زخم بستر، پوکی استخوان و افسردگی هستند که برخی از این بیماری‌ها، سبب مرگ آنها می‌شوند.

 

مناسب برای بیماران هر نوع آسیب نخاعی

طبق بررسی‌های صورت گرفته، آمار این بیماران در جهان درحال افزایش است. درحال حاضر درمان قطعی برای این بیماران وجود ندارد اما پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بازتوانی این بیماران صورت گرفته است.

بازتوانی این بیماران با دستگاه تحریک الکتریکی عملکردی از بیش از 50 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است. هدف این طرح، بررسی اثر دستگاه تحریک الکتریکی عملکردی با کانال‌های تحریکی بیشتر در بازتوانی بیماران مبتلا به فلج کامل پاها و تنه ناشی از آسیب نخاعی است.

این دستگاه مناسب برای بازتوانی بیماران هر نوع آسیب نخاعی شامل جانبازان، مصدومان حوادث، سوانح و . . . است و به آنها کمک می‌کند تا فرآیند راه رفتن را در خانه و مستقل از مراکز درمانی، انجام دهند.

 

تحریک با پالس الکتریکی

این دستگاه که هم‌اکنون تولید شده و برای دریافت مجوزها و استانداردهای لازم، نیاز به حمایت دارد، یک مدار اصلی است که پالس الکتریکی تولید می‌کند. همچنین از یک‌سری سیم‌های انتقال دهنده به عضلات و پدهای سطحی تشکیل شده که آن را به روی عضلات می‌چسبانند و به این ترتیب، پالس اعمال می‌شود.

دستگاه تحریک‌کننده عصبی برای بیماران آسیب نخاعی، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است.