سرفصل فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در دانشگاه‌ها تعریف شده است تا با ارتقای توان پژوهشگران ایرانی به توسعه این فناوری کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ اگرچه با توجه به ظرفیت بالای فناوری  سلول‌های بنیادی، پژوهشگران بسیاری به سوی تحقیق در مورد امکان سلول‌درمانی برای درمان شمار زیادی از بیماری‌های مهم انسانی سوق داده شده‌اند اما دانش و اطلاعات پایه در این فناوری با نقطه مطلوب فاصله دارد. بر همین اساس، تربیت دانش‌آموختگان و متخصصان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

ضرورت تربیت فارغ‌التحصیلان این رشته

بهمن زینلی رئیس دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران در ارتباط با راه‌اندازی رشته فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در مقطع ارشد و دکتری گفت: در حال حاضر زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، به عنوان یکی از پویاترین حوزه‌های علوم زیستی دنیا مطرح بوده و سرمایه‌گذاری عظیمی برای این رشته در دنیا شده است. دانشمندان امیدوار هستند که نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی بتوانند در آینده، به طرز چشمگیری در سلامت جامعه دخیل باشند.

بنابراین تربیت فارغ‌التحصیلانی که ضمن تسلط به روش‌ها و فناوری جدید، بتوانند با درک و شناخت بهتر زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، موجب افزایش درصد موفقیت در استفاده از این سلول‌ها برای مقاصد پژوهشی و خدماتی و درمانی شوند، کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

در واقع، به‌دلیل اینکه رشته فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در رده‌بندی رشته‌های «بین‌رشته‌ای» محسوب می‌شود، دانش‌آموختگان این رشته، از توانمندی زیادی برای حل مشکلات و نوآوری در حوزه‌های مختلف علوم زیستی و پزشکی از قبیل زیست‌فناوری، پزشکی بازساختی، سلول‌درمانی، ژن‌درمانی، ایمنی‌درمانی و علوم پایه مرتبط به درمان ناباروری برخوردار خواهند بود.

اهمیت کلیدی فارغ‌التحصیلان این رشته برای کشور

پتانسیل بالای بازار خدمات و صنعت در این حوزه‌ها بر اساس مطالعات آینده‌سنجی و تصریح این حوزه در اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور مبین این موضوع است که تربیت نیروی انسانی در این حوزه دارای اهمیت کلیدی برای کشور است.

دانش‌آموختگان رشته فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت می‌توانند به عنوان پژوهشگر و کارشناس نیازهای دانشکده‌های علوم پایه و پزشکی را تامین کرده و در مراکز تحقیقاتی به پژوهش پرداخته یا در مراکز صنعتی، دارویی و یا خدمات بالینی مشغول شوند.

دوره‌ کارشناسی ارشد در 28 واحد، شامل 6 واحد پایان‌نامه و دوره دکتری با 36 واحد، شامل 22 واحد رساله، پس از دو سال بررسی و تحقیق توسط دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی به‌صورت دوره‌های مکمل و درواقع در قالب یک بسته در سال 1398 طراحی و برای تصویب به وزارت علوم ارسال شد.

جذب استعدادهای درخشان به این رشته

اولین دانشجویان این رشته، در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر در سال 1400 پذیرش شدند. میزان استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته، چشمگیر بود. به‌طوری‌که این رشته در دانشگاه تهران، اولویت اول انتخاب 90 درصد دانشجویان واجد شرایط استعداد درخشان رشته‌های مختلف زیست شناسی بوده است.

در میان 8 نفر پذیرفته‌شدگان 1400 دانشگاه تهران، سه نفر دارنده مدال طلای کشوری در دو سال متوالی، در المپیاد سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت و المپیاد زیست‌شناسی، رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد سلولی و مولکولی و رتبه اول کارشناسی رشته میکروبیولوژی دانشگاه تهران و رتبه اول کارشناسی رشته زیست‌فناوری دانشگاه شهید بهشتی حضور دارند.

زینلی با ابراز امیدواری نسبت به حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: امیدوار هستیم با حمایت این ستاد به عنوان متولی معنوی این رشته بتوانیم حوزه‌های پژوهشی که برای این دانشجویان طراحی می‌کنیم نیز مانند حوزه‌های آموزشی تعریف شده، دارای سطح استاندارد قابل قبول برای این رشته و پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته‌شده در آن باشد.