195 طرح کلان ملی فناورانه در حوزه سلامت برای ورود فناوری‌های جدید به این حوزه، مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ اهمیت حوزه سلامت در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی علی‌الخصوص در سالیان اخیر و با شیوع ویروس کووید 19، همواره مورد توجه سیاستگذاران قرار داشته است. این مهم به‌ویژه در سبک زندگی کنونی که انسان‌ها دچار عارضه‌ها و بیماری‌های نوظهور و بعضا ناشناخته‌ای شده‌اند، اهمیت رسیدگی به موضوع سلامت افراد را صدچندان کرده است.

 

بسترسازی در نقاط کلیدی زنجیره ارزش سلامت

به دلیل این ضرورت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند با ایجاد بستری برای به‌کارگیری  قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت، راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه سلامت هموار کند.

مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف این معاونت، اقدام به شناسایی و حمایت از طرح‌های فناورانه در این حوزه در بخش‌های اصلی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دارویی و سایر موارد کرده است.

 

حمایت از 172 طرح کلان در 8 سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع 195 طرح حمایت‌شده حوزه سلامت از زمان آغاز به کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، 172 طرح در 8سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته است.

بر این اساس، مجموعا درحدود 353 میلیارد تومان اعتبار به منظور حمایت از طرح‌ها مصوب شده است که از این میزان، رقمی در حدود 208 میلیارد تومان سهم معاونت بوده است. همچنین حسب پیشرفت پروژه و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین‌شده، تاکنون اعتباری درحدود 154 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده است.

 

 

تجهیزات و ملزومات پزشکی در صدر حمایت‌ها

تحلیل‌ها بیانگر آن است از مجموع 172 طرح حمایت‌شده، بخش تجهیزات و ملزومات پزشکی با تعداد 101 طرح، بیشترین تعداد طرح‌های مورد حمایت را به خود اختصاص داده است.

همچنین بررسی نسبت توزیع ریالی طرح‌ها حاکی از آن است که از مجموع 353 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش تجهیزات و ملزومات پزشکی با دریافت 69 درصد از اعتبارات که رقمی درحدود 244 میلیارد تومان می‌شود، بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.