نقش موثر شرکت‌های خلاق در توسعه کارآفرینی و اشتغال اقتصادی سبب شده تا تعداد این شرکت‌ها، از 1100 شرکت سال 99 به 1442 شرکت تا امروز برسد.

تاسیس شرکت‌های خلاق، یکی از مسیرهای مطمئن برای ایجاد فرهنگ توسعه و سرمنشاء تغییرات اساسی و بنیادی در اقتصاد کشور است. این ضرورت سبب شده تا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به افتتاح این شرکت‌ها و حمایت از آنها داشته باشد.

 

دریافت 49 خدمت

این حمایت‌های توسعه‌محورانه سبب شده تا هم‌اکنون 1442 شرکت خلاق در کشور ایجاد شود. این در حالی است که تا پایان سال گذشته، تعداد این شرکت‌ها در مرز 1100 شرکت قرار داشت.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌‍جمهوری با فراهم کردن زیرساخت‌های همکاری با 20 دستگاه دولتی، زمینه‌های ارائه 49 خدمت را به این شرکت‌ها فراهم آورده است.

 

افزایش تعداد شرکت‌های خلاق

با توجه به گستردگی و تنوع کسب‌وکار‌های مرتبط با صنایع خلاق در کشور، به‌زودی شاهد افزایش چشمگیر تعداد شرکت‌های خلاق خواهیم بود و در راستای حمایت هرچه بیش‌تر از فعالان شرکت‌های خلاق، صاحبان این کسب‌وکار‌ها این امکان را یافته‌اند تا از تسهیلاتی که تا پیش از این صرفا به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شد، بهره‌مند شوند و مسیر پیشرفت را با سرعت بیش‌تری طی کنند.

اما تیم‌های خلاقی که قصد فعالیت در قالب شرکت را دارند، می‌توانند از یکی از 108 مبادی معرفی در کشور استفاده کنند.

 

دارا بودن 5 پیش‌شرط برای ثبت شرکت

پیش از ثبت درخواست رسمی، شرکت‌ها می‌بایست واجد 5 پیش‌شرط مهم باشند: دارا بودن یکی از شخصیت‌های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور، خصوصی بودن شرکت، دانش‌بنیان نبودن محصول یا خدمت، حوزه محصول یا خدمت مرتبط با حوزه‌های خلاق مذکور در آیین نامه باشد و محصول یا خدمت می‌بایست تولید یا ارائه‌شده باشد.

در این مسیر، شرکت‌ها می‌بایست به سایت برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق به آدرس  http://ircreative.isti.ir مراجعه و در قسمت ثبت‌نام، درخواست پذیرش خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.

برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق زمینه‌ای را فراهم کرده تا این شرکت‌ها از 49 خدمت در سه بخش خدمات توسعه بازار، خدمات تسهیل فضای کسب‌وکار و خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه بهره‌مند شوند.