نیمه دوم سال 1400 مرکز تعمیر و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی(نوتا) راه‌اندازی شد تا شرایط برای استفاده درست از ظرفیت‌ها و دستگاه‌های موجود در کشور فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ این مرکز با هدف «بهینه‌سازی بهره‌برداری از تجهیزات خارج از خدمت آزمایشگاه‌های کشور»، «تعمیر و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی» و «کمک به اجاره، مبادله و فروش تجهیزات نوسازی شده» توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به کار کرده است.

بسیاری از این تجهیزات قابلیت بهره‌برداری مجدد هستند؛ ولی متاسفانه به دلیل نبود خدمات تعمیر و نگهداری، بلا استفاده مانده و کشور از ارزش افزوده آنها بی‌بهره است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجهیزات مراکزی که به دلیل ارائه نشدن خدمات تعمیر و نگهداری مناسب، فعالیت آنها متوقف شده است را تعمیر می‌کند.

اگر این تجهیزات به صورت درست و مناسب تعمیر شود، می‌تواند در چرخه فعالیت آزمایشگاه‌ها دوباره مورد استفاده قرار گیرد. این کار به فعالان این حوزه و مجموعه‌های آزمایشگاهی کمک می‌کند تا به برخی تجهیزاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند و هزینه این کار برای آنها کمتر شود.