به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ «اتفاق» و «آنت» به عنوان برندگان بزرگ جوایز لومیر فرانسه در سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ورایتی، جوایز بین‌المللی رسانه لومیر که برندگان آن توسط آرای ثبت شده رسانه‌های خارجی فعال در فرانسه مشخص می‌شوند، فیلم «اتفاق» آدری دیوان را به عنوان بهترین فیلم سال خود شناخته است.

این فیلم سال گذشته توانسته در فستیوال فیلم ونیز هم خوش بدرخشد و جایزه شیر طلای آن را به خود اختصاص دهد.

فیلم موزیکال متفاوت «آنت» ساخته لئوس کاراکس با نقش‌آفرینی ماریون کوتیار، آدام درایور و یک عروسک که سال پیش در فستیوال فیلم کن اکران شده بود هم روز خوبی را در لومیر تجربه کرد و جوایز مختلفی برد.

این فیلم توانست جایزه بهترین کارگردان را برای کاراکس به ارمغان بیاورد، جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن کارولین چامپتیه کند و جایزه بهترین موسیقی را به ران و راسل مل برساند.

زاویر جیانولی توانست برای «خیال‌های گمشده» برنده جایزه بهترین فیلمنامه شود و ماری آمیگوئت و وینسنت مونیه با فیلم «ملکه مخملی» برنده جایزه بهترین مستند شدند. «نشست خدایان» ساخته پاتریک ایمبرت هم به عنوان بهترین فیلم انیمیشن شناخته شد.

البته «اتفاق» غیر از جایزه بهترین فیلم یک بار دیگر هم برنده شد و آناماریا وارتولومی به خاطر نقش‌آفرینی در آن به عنوان بهترین بازیگر زن شناخته شد. جایزه بهترین بازیگر مرد به بنوآ ماجیمل برای «صلح‌آمیز» رسید و جوایز بهترین بازیگر جدید زن و بهترین بازیگر جدید مرد به ترتیب به آگاتا روسل برای فیلم برنده نخل طلای «تیتان» و تیموتی روبارت برای «بیت‌های مگنتیک» رسید.

فیلم «تیتان» هم جایزه بهترین بازیگر نوظهور (آگاتا روسل) را کسب کرد. این فیلم که برنده نخل طلای کن بود و به عنوان نماینده فرانسه در اسکار هم معرفی شد اما به فهرست نامزدهای اسکار راه نیافت، در بخش دیگری از جوایز لومیر نتوانست موفقیتی کسب کند.

فنی لیاتارد و جرمی ترولیه توانستند با «گاگارین» برنده جایزه بهترین فیلم نخست لومیر شوند.

جایزه لومیر هر سال توسط «آکادمی لومیر» به بهترین‌های صنعت سینما که به زبان فرانسوی باشند، اهدا می‌شود. این جایزه که سال ۱۹۹۶ ایجاد شد و مراسم آن در شهر پاریس برگزار می‌شود از معتبرترین جوایز سینمای فرانسه محسوب می‌شود و به ‌نوعی، معادل فرانسویِ جایزه گلدن گلوب است.