بررسی آخرین آمارهای موجود نشان می‌دهد با افزایش کشورهای رتبه‌بندی شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها، جایگاه ایران، با بهبود همراه بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها در سال 2013 و به منظور مقایسه توانایی کشورها در رقابت بر سر استعدادها ایجاد شده است.

رقابت‌پذیری برای استعدادها، به مجموعه‌ سیاست‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که یک کشور را قادر می‌سازد تا سرمایه انسانی که موجب بهره‌وری می‌شود را توسعه، جذب و تقویت کند.

 

کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی

این شاخص، اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را به‌منظور توسعه استراتژی‌های مربوط به جذب استعدادها، رفع چالش‌های مرتبط با آن و کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی در اختیار تصمیم‌سازان و سیاستمداران قرار می‌دهد.

این گزارش به صورت سالیانه، توسط موسسه اروپایی مدیریت کسب‌وکار منتشر می‌شود. مدل شاخص جهانی رقابت‌پذیری استعداد، یک مدل ورودی - خروجی است که ترکیبی از ارزیابی آنچه که کشورها برای استعدادها انجام می‌دهند (ورودی‌ها) و آنچه که به عنوان نتیجه کار خود در ارتباط با استعدادها مشاهده می‌کنند (خروجی‌ها) را ارائه می‌کند.

ورودی‌ها از چهار مولفه توانمندسازی، جذب، رشد و نگهداشت، و خروجی‌ها از دو مولفه‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های دانش جهانی تشکیل شده است.

 

کشورهای توسعه‌یافته در رتبه‎ های نخست

بر اساس نتایج شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها در سال 2020، نمرات برتر این شاخص همچنان تحت سلطه کشورهای توسعه یافته و پردرآمد قرار دارند و بین تولید ناخالص داخلی سرانه و نمرات شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها همبستگی زیادی وجود دارد.

کشورهای اروپایی همچنان بر رتبه‌بندی شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها تسلط دارند به طوری که 17 کشور اروپایی، در میان 25 رتبه‌ برتر هستند.

طبق آخرین آمارها، کشور سوئیس در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، ایالات متحده و سنگاپور هستند. همچنین در میان کشورهای غیراروپایی که در میان 25 کشور برتر قرار دارند، استرالیا، کانادا، نیوزیلند، ژاپن، اسرائیل و امارات متحده عربی دیده می‌شوند.

 

بهبود رتبه ایران

نتایج این شاخص برای کشور ایران نشان می‌دهد که در سال 2020، ایران با کسب نمره 68/32، در رتبه 102 از میان 132 کشور جهان قرار دارد. 

از سال 2013، تعداد کشورهای بیشتری به رتبه‌بندی شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها اضافه شده است و نمره‌ کشور ایران از سال 2013 تا 2020 با توجه به اضافه شدن کشورهای جدید، به این شاخص با بهبود همراه بوده است.

 

رتبه هفتم در میان 10 کشور برتر منطقه

به لحاظ منطقه‌ای نیز ایران با قرار گرفتن در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، در رتبه هفتم در میان 10 کشور برتر این منطقه در سال 2020 قرار گرفته است.

کشورهای قزاقستان با رتبه 54، هند با رتبه 72، سریلانکا با رتبه 83، تاجیکستان با رتبه 84، قرقیزستان با رتبه 91 و بوتان با رتبه 92 کشورهایی هستند که در رتبه بالاتری از کشور ما قرار گرفته‌اند.

همچنین کشورهای پاکستان با رتبه 106، نپال با رتبه 121 و بنگلادش با رتبه 124، کشورهایی هستند که در رتبه‌های پایین‌تر نسبت به کشور ما قرار دارند.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری