یکی از مهم‌ترین برای تحقق توسعه مرجعیت علمی و تامین زیرساخت‌های پژوهش و فناوری در دو بخش گیاهان دارویی و طب سنتی، استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و دانشی دانشگاه‌ها است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ همین هدف هم به ورود 49 دانشگاه دولتی، 8 دانشگاه آزاد غیرانتفاعی، 97 دانشگاه علمی و کاربردی و 14 آموزشکده دارای رشته‌های گیاهان دارویی و طب سنتی به آموزش و پژوهش و تقویت نیروی انسانی حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی منجر شد.

البته در کنار دانشگاه‌های دارای رشته‌های تخصصی این حوزه، بیش از 220  موسسه آموزش عالی دارای مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه گیاهان دارویی نیز در زمینه تامین نیروی انسانی متخصص، ایفای نقش می‌کنند.

گزارش‌ها از این حکایت دارد که 25 نهاد واسط همچون مراکز رشد و نوآوری، دفاتر مدیریت دارایی‌های فکری و انتقال فناوری در پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های برتر با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی هم در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

 

فعالیت 41 مجموعه دانشگاهی برای توسعه خدمات طب سنتی و داروسازی

یکی دیگر از حوزه‌های کاربردی در صنعت گیاهان دارویی؛ عرصه طب سنتی و تولید داروهای گیاهی است کاری که به همت 8 دانشکده‌ و 17 گروه طب ایرانی، 8 گروه داروسازی سنتی و 8 گروه تاریخ پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که به فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه‌های توسعه خدمات طب سنتی و داروسازی مشغول هستند، عملیاتی شده است.

همچنین در 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور پروژه های متعددی در راستای اختصاص 5 درصد اعتبارات پژوهشی به پژوهش های طب سنتی و کاربرد آن  تصویب و اجراء می شود. در کنار مراکز آموزشی و پژوهشی یادشده نهادهایی همچون موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، فرهنگستان علوم پزشکی و برخی موسسات دیگر نیز اقدامات موثری در راستای تحقیق و توسعه دانشگاه ها دارند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و سب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این میان با برقراری تعامل با دانشگاه‌های مراکز پژوهشی و دیگر نهادهای موثر و فعال این حوزه تلاش می‌کند تا شرایط برای تجاری‌سازی ایده‌ها، پایان‌نامه‌ها، تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی را در کشور فراهم کند.