امنیت غذایی موضوعی است که با جان مردم سرو کار دارد به همین دلیل توسعه این حوزه یک ضرورت ملی است. اما تحقق این مفهوم جهانی در ایران نیازمند تامین و به‌کارگیری تجهیزات و فناوری‌های نوینی است که توسط دانش‌بنیان‌ها تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛  51 شرکت دانش بنیان انتخاب شده‌اند تا در اجرای طرح تامین امنیت غذایی، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را همراهی کنند. طرحی که حوزه‌های مختلفی چون «زارعت و باغبانی»، «افزودنی‌های غذایی»، «تولید مثل و اصلاح نژاد»، «بهداشت دام» و «تجهیزات مورد نیاز» را دربرمی‌گیرد و قرار است با هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط اجرایی شود.

این برنامه در حوزه تامین تجهیزات کاربردی به 11 شرکت دانش‌بنیان سپرده شده است تا در 3 عرصه پرورش دام، پرورش طیور و بهداشت دام همکاری کنند. در این طرح از ظرفیت دانشگاه‌های توانمندی چون ارومیه، کرمان، شیراز، فردوسی مشهد و کرمانشاه نیز بهره می‌برد و شرکت‌هایی چون «کشت و صنعت بردیا»، «طیوران ابزار»، «اسکان طیور»، «کارنوتک»، «آرسام کار تهران»، «صنعت برق طیوران»، «پویاصنعت مبدل»، «امیدان صنعت تهران»،«دام آریا مبتکرین الوند»، «ماشین ابزار فارس» و «نوین دام پارس» نیز به یاری دانشگاه‌ها آمده‌اند.

تاکنون 33 محور فعال در طرح تقسیم کار ملی زیست‌فناوری در حوزه امنیت غذایی از سوی ستاد تعیین شده و 28  مرکز فعال نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند