یکی از بندهای قانون ششم توسعه حمایت از توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز کشور به منظور تحقق مرجعیت علمی؛ افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ در همین راستا، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تحقق این هدف طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری در 2 فاز پژوهشی و اجرایی را در دستور کار خود قرار داده است که در ۲۳۸ محور و ۳۸ موضوع اصلی برنامه‌ریزی شده است. حمایت از پژوهش‌های حوزه زیست فناوری می‌تواند پس از چند سال، تاب‌آوری ملی را افزایش دهد.

«تقسیم کار ملی زیست فناوری»، «حمایت از 100 طرح کاربردی»، «حمایت از 500 رساله دکتری»، «حمایت از 250 مورد پایان‌نامه ارشد»، «ارائه مقالات»، «ارائه فرصت‌ مطالعاتی به 75 نفر»، «حمایت از 75 نفر در دوره پسادکتری»، «برگزاری نشست‌های تخصصی» و «حمایت از 100 نخبه» 9 پروژه‌ای است که برای این کار تعریف شده است.

سرمایه‌گذاری روی تحقیق و پژوهش رابطه مستقیمی با توسعه علمی و اقتصادی دارد و هر کشوری که برای ورود به سطح بین‌المللی تلاش می کند باید از فناوری‌های نوین و پژوهش‌های دانشگاهی و صنعتی بهره‌مند شود. ایجاد مراکز تحقیق و توسعه فعال و مطابق با معیارهای نوین جهانی نیز می تواند به تحقق این هدف کمک کند.

این نکته مهم و دستاورد ملی، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به تدوین برنامه‌هایی ملی برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در این حوزه ترغیب کرد. این کار گسترش معنادار زیست‌فناوری در کشور را در پی داشت.