در میان انبوه اختراعات ثبت شده در کشور، 365 اختراع در 17 سال گذشته، متعلق به دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری؛ امروز، خلق ثروت متکی بر فناوری است، به‌طوری‌که پایه‌های اقتصاد کشورهای پیشرفته بر اقتصاد دانش‌بنیان بنا شده است. ایده‌های جدید، روش‌های نو و دانش جدید، ثروت هستند که این دارایی‌ها، تحت عنوان «دارایی‌های فکری» شناخته می‌شوند.

از جمله اهمیت حقوق مالکیت فکری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، می‌توان به توسعه اقتصادی، دستیابی به بازارها و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، حفاظت از منابع، ملاحظات انتقال دانش فنی، سلامت عمومی و دستیابی به درمان اشاره کرد.

 

راه‌اندازی کارگروه ثبت اختراعات

یکی از عواملی که بر توانایی تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر از سوی شرکت‌های فناور تاثیر می‌گذارد، میزان فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت است. بنابراین ایجاد حقوق مالکیت بر نتایج تحقیقات، با ایجاد انگیزه در شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، می‌تواند به روند بهره‌برداری از دانش، سرعت بخشیده و از توسعه دانش بدون استفاده، جلوگیری کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در فروردین‌ماه 1397 اقدام به راه‌اندازی کارگروه ثبت اختراعات به‌عنوان مرجع ذیصلاح تایید اختراعات قوه ‌قضاییه با استفاده از تیم داوری متخصص و مجرب در حوزه‌های مختلف سلول‌های بنیادی کرده است.

 

ثبت 365 اختراع در 17 سال

در سال‌های اخیر و هم‌زمان با پیشرفت تحقیقات در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حیطه سلول‌های بنیــادی نیــز آغاز شد و به جهت اهمیت حفاظت از حقوق مالکیت فکری ایده‌ها و نوآوری‌های این حیطه و توانایی تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر، میزان فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت نیز همسو با تحقیق و توسعه و بهره‌برداری از دانش فنی ایجاد شــده، رو به رشــد بوده و تسریع شده است. روند سالیانه ثبت اختراعات در ایران و در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، ژن‌درمانی، سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی، بر اساس بانک اطلاعاتی سایت اداره ثبت اختراعات طی سال‌های 1382 تا 1390، 108 اختراع و در سال‌های 1391 تا پایان سال گذشته، 257 اختراع بوده است.

این روند با مجموعه حمایت‌هایی که از صاحبان ایده‌های نوآورانه به عمل می‌آید، سبب تداوم این جریان و صعودی ماندن مدار ثبت اختراع در این حوزه می‌شود.