رواج فعالیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری به افزایش تولید، مستندسازی و اطلاع رسانی این فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف منجر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به همین دلیل همیشه ترویج فعالیت‌ها در همه عرصه‌ها به عنوان یکی از بهترین راه‌کارهای معرفی تلاش‌ها و دستاوردها محسوب می‌شود. زیست‌بوم فناوری و نوآوری هم به عنوان زیرساختی برای توسعه فعالیت‌های دانش محور و فناورانه به معرفی و نمایش نیازها و محصولات خود دارد. این اتفاق با ارائه 2 خدمت ترویجی محقق شده است.

کاری که توسط مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و توانسته مسیر ترویج این فعالیت‌ها و محصولات در جامعه را هموار کند. 2 خدمت «در نظر گرفتن امتیاز اضافه پخش تشویقی آگهی‌های صدا وسیما» و «حمایت از ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه‌ها» برای این کار تعریف شده است.

 

1. امتیاز اضافه پخش تشویقی آگهی‌های صدا وسیما

بر اساس پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اضافه پخش تشویقی آگهی‌‌های صداوسیما برای تبلیغات صرفا کالاها و خدمات دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان صدا و سیما، شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبلیغات در رسانه‌های «رادیو و تلویزیون سراسری»، «رادیو و تلویزیون شبکه های استانی»، «شبکه های برون مرزی»، «برنامه های مشارکتی» و «روزنامه جام جم» مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) می‌شوند.

بر اساس ماده 8 ضوابط ابلاغی سال 1399، محصولات دانش‌بنیان با معرفی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، از (200) درصد اضافه پخش تشویقی برخوردار می‌شوند.

 

2. ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه‌ها

با پیگیری ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و همکاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات رسانه‌ای تشویقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. بر اساس این تسهیلات، فعالیتهای برتر دانش بنیان، در قالب های متنوع (نظیر خبر، گزارش خبری، برنامه های ترویجی و...) در رسانه ها به ویژه شبکه های صداوسیما اطلاع رسانی و ترویج می شود و شرکت های دانش بنیان می توانند متناسب با حوزه کاری و میزان فعالیتشان، در این برنامه ها شرکت کنند.

شرکت هایی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که به کاهش وابستگی کشور به واردات در حوزه های محصولات و فناوری های دانش بنیان کمک کنند. تولید با کیفیت داشته باشند و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان تحصیلکرده و نخبگان علمی کنند.

همچنین از دیگر معیارهای مدنظر برای شرکت ها شامل صادرات محصولات دانش بنیان، رفع چالش ها و مشکلات صنایع و فعالیتهای تولیدی کشور و ایجاد ارزش افزوده بالا مبتنی بر فناوری و نوآوری و جلوگیری از خام فروشی می شود.