حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری ضرورتی است که اهمیت آن طی چند سال اخیر برای همه مشهود و اثبات شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در این زیست‌بوم، صنعت زیست فناوری است که به همت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و با حمایت‌های صورت گرفته توانسته رشد و توسعه کمی و کیفی خوبی را تجربه کند. بر اساس آمارهای موجود؛ با کمتر از ۲ میلیون دلار حمایت از شتابدهنده‌های زیستی، ٣٠٠ میلیون دلار ارزش اقتصادی به کشور تزریق شده است.

شتاب‌دهنده‌هایی که با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری به زیرساخت‌های خوبی دسترسی یافتند و سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب شدند و این اتفاقات به توسعه زیست فناوری در کشور منجر شد.

در شتاب‌دهنده‌های زیست فناوری نیاز است که ابتدا بخش دولتی ورود و حمایت کند و ریسک اولیه تولید محصولات را بپذیرد. چون در عرصه زیست فناوری برخلاف دیگر حوزه‌ها ابتدا باید سرمایه گذاری کلان صورت گیرد تا محصول به بازار و مرحله تولید ثروت برسد. به همین دلیل ورود بخش دولتی در ابتدای کار بسیار ضروری است.

بعد از این حمایت‌ها محصول به بازار و سرمایه گذاران معرفی می شود. این کار به جذب سرمایه و حامی‌های بخش خصوصی کمک می‌کند. آمارها می‌گوید که در این حوزه، ۳۰ شتاب‌دهنده فعال در بخش‌های مختلف زیست‌فناوری حضور دارند و حدود ۲۰۰ استارتاپ نیز در دل این شتاب دهنده ها مورد حمایت قرار گرفته اند.