افزایش کمی هواپیماهای سبک آموزشی یکی از زیرساختهایی است که برای ارتقای کیفیت آموزشی خلبانها در نظر گرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ارتقای آموزش خلبانی نیز با توجه به پیشرفت های چشمگیر در صنعت هوانوردی، به یک ضرورت تبدیل شده و خلبانان باید قادر باشند خود را با تغییرات هماهنگ کنند و باید برای ارتقاء آموزش یک خلبان؛ دانش، مهارت و نگرش او را ارتقا داد. بر همین اساس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهادهای مرتبط، 37 مرکز آموزشی در این ارتباط ایجاد شده است.
مراکز آموزشی خصوصی و شعبات مختلف مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی که از هواپیمای فوق سبک و سایر مدل های دیگر برای آموزش خلبانان استفاده می کنند.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این آموزشها میگوید: برای آموزش خلبانهای هواپیما نیز فعالیت زیادی در جریان است و بر همین اساس به سراغ شرکتهای دانشبنیان و خلاق رفتیم تا در این حوزه وارد عمل شوند و هواپیماهای سبک آموزشی تولید کنند.
وی افزود: در همین راستا ایرانساخت کردن هواپیمای فوق سبک یکی از این اقدامات بود. در حال حاضر هم 20 مرکز در کشور برای این کار دایر است.
به گفته منطقی، در سالهای اخیر، با توجه به گسترش فعالیتهای پروازی بالگرد در ایران و میانگین سن خلبانان قدیمی، ضرورت توجه به تربیت خلبانهای بالگرد اجتنابناپذیر است. لذا، نیاز به بالگردی که احتیاجات آموزشی را برآورده سازد در کشور احساس شد و بر این اساس الگوی بالگردهای آموزشی برای کاربری در آموزشهای مقدماتی و پایه بر مبنای مطالبات عملیاتی نیروهای مسلح مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت. این کار در برخی مراکز آموزشی در حال انجام است.