محققان کشور با مطالعه مبتنی بر سلول‌های بنیادی پرتوان در صدد درمان و تولید واکسن سرطان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سلول‌های بنیادی پرتوان به دلیل خصوصیات پرتوانی، همچون توان خودنوزایی نامحدود و توان تمایز به تمام انواع سلول‌های موجود در بدن، ابزار مناسبی برای پزشکی بازساختی مدرن هستند.

پژوهش‌ها نشان داده است جمعیت محدودی از سلول‌ها در هر تومور سرطانی، به نام سلول‌های بنیادی سرطانی، با داشتن توان بنیادی بودن و انعطاف فنوتیپی، مسئول مقاومت تومورهای سرطانی در برابر شیمی درمانی و پرتودرمانی، مسئول متاستاز (مهاجرت سلول‌های سرطانی از تومور و ایجاد تومورهای جدید در دیگر نقاط بدن) تومور، توسعه تومور و عود آن هستند.

رویکردهای مختلف درمانی برای هدف قرار دادن سلول‌های بنیادی سرطانی به منظور ریشه کن کردن تومورهای سرطانی توسعه یافته است.

به منظور جمع بندی پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص سلول‌های بنیادی سرطانی، محققان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و فرهنگ به نگارش یک مقاله مروری در این زمینه پرداختند.

این مقاله در ابتدا به تبیین دیدگاه‌های مختلف درباره منشاء سلول‌های بنیادی سرطانی می‌پردازد.

بیشترین توجه به این نظریه است که سلول‌های بنیادی سرطانی حاصل از تنظیم خارج شدن سلول‌های بنیادی شبه جنینی بسیار کوچکی هستند که در بافت‌های مختلف وجود داشته و به عنوان سلول‌های بنیادی مختص آن بافت شناخته می‌شوند.

تشابه بیان ژن‌های مربوط به پرتوانی در این دو گروه سلول صحت تئوری فوق را تقویت می‌کند. در ادامه، این مقاله به تشریح خصوصیات مشترک سلول‌های بنیادی سرطانی و سلول‌های بنیادی پرتوان پرداخته، پتانسیل سلول‌های بنیادی پرتوان در مطالعات سرطان و کاربردهای درمانی آن مانند آموزش سیستم ایمنی به وسیله این سلول‌ها برای مقابله با سلول‌های بنیادی سرطانی را مورد بحث قرار می‌دهد.

در نهایت این مقاله که در مجله بین‌المللی Stem Cell Reviews and Reports به چاپ رسیده است، این چنین جمع‌بندی می‌کند که شباهت سلول‌های بنیادی پرتوان و سلول‌های بنیادی سرطانی می‌تواند منبعی از آنتی‌ژن‌های ضد سلول‌های بنیادی سرطانی فراهم کند که راهگشای روش‌های پیشگیری از سرطان همچون تولید واکسن‌های ضدتومور خواهد بود.

این پروژه توسط دکتر سید نفیسه حسنی، دکتر مرضیه ابراهیمی، دکتر حسین بهاروند، مژگان براتی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علم و فرهنگ انجام شده است.