هم‌زمان با نوآوری‌های سریع در فناوری، توقع مشتریان در حال گسترش است و انتظارها با توسعه زیست‌بوم دیجیتال پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوریدر 20 سال اخیر، مجموعه‌ای از پیشرفت‌های سریع فناوری در تحول انتظارهای مشتری نقش داشته‌ است و هم‌زمان، ابزارهای دیجیتال را در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌دهند تا خدمات پیشرفته‌ای را ارائه دهند.

موج‌های نوآوری مانند موبایل، رسانه اجتماعی و اکنون اینترنت اشیاء، به طرز سریعی در حال تغییر سبک زندگی روزمره افراد هستند.
نفوذ سریع اینترنت و تلفن‌های هوشمند و کاهش مداوم هزینه نرم‌افزارها به این معنا است که ما به سرعت در حال عادت به دنیایی هستیم که در هر زمانی که تقاضای محصولات خاصی را داشته باشیم، بتوانیم به سرعت به آنها دسترسی پیدا کنیم.

این انقلاب دیجیتال، چند محرک‌ اصلی دارد.

 

رابط کاربری
این رابط‌های کاربر طبیعی که به ماشین اجازه می‌دهند به طرز فزاینده حسی و شهودی در تعامل با انسان باشد، در حال رواج است.

 

دسترسی جهانی
طبقه متوسط جهان از 8/1 میلیارد در سال 2009 به رقم 9/2 در سال 2025 افزایش یافته است. بخش عمده‌ای از این رشد، از بازارهای در حال ظهور نشات می‌گیرد، جایی که درآمدهای بالاتر، محرک دسترسی بیشتر به فناوری دیجیتال هستند.

 

شهری‌سازی
تخمین زده می‌شود که در مقابل رقم 54 درصد در سال 2014، 60درصد از جمعیت جهان تا سال 2050 در مناطق شهری زندگی خواهند کرد. در حال حاضر این امر به گسترش الگوهای توزیع و تحول نوآورانه در شهرها کمک می‌کند.

 

نفوذ موبایل و اینترنت
نفوذ اینترنت در 7 سال اخیر، دوبرابر شده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد اشتراک‌های تلفن‌های هوشمند تا سال 2025 تقریبا به 4 میلیارد برسد و تقریبا تمام رشد، از بازارهای نوظهور حاصل می‌شود.

 

دستگاه‌ها و حسگرهای متصل
پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های متصل از 5/2 میلیارد در سال 2009 به 30 میلیارد در سال 2020 برسد. انتظار می‌رود بازار حسگرها که اطلاعات را از محیط فیزیکی ترجمه می‌کنند تا سال 2020، 36درصد افزایش یابد.

 

تحلیل داده و پردازش ابری
از آنجا که حسگرها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، داده‌های بیشتری تولید می‌کنند، نیاز به تحلیل پیشرفته به رشد خود ادامه خواهد داد. تا سال2019 برنامه‌های ابری، 90درصد از کل ترافیک داده موبایل را به خود اختصاص خواهند داد.

 

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با توجه به گستردگی و اهمیت حوزه دیجیتال و هوشمندسازی برای کشور، از ۸ طرح کلان این حوزه با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان، حمایت به عمل آورده است.