با هدف ایجاد فضای تعاملی میان روان‌شناسان، والدین و کادر آموزشی و نیز آشنایی با عملکرد نوآموزان و دانش‌آموزان در مدارس، دو بسته آموزشی طراحی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری این دو بسته تحت‌عنوان سیستم آموزشی کارکردهای اجرایی «توجه و تمرکز و تنظیم هیجان» در میان دانش‌آموزان مدارس طراحی شده است.

 

با هدف پیشگیری از بروز ناتوانی‌های یادگیری

نخستین بسته آموزشی تحت‌عنوان «کارکردهای اجرایی، توجه و تمرکز» با هدف پیشگیری از بروز ناتوانی‌های یادگیری در کودکان پیش‌دبستان و سال اول دبستان طراحی و تولید شد.

این بسته آموزشی از بخش‌های مختلفی چون کتاب راهنمای مربی، کتاب کاربرگ، کارت اشکال هندسی، کتاب و کارت داستان و ابزاری به نام «سوفار برد» که شامل 3 دسته کارت الگو، مکعب‌‎های رنگی، کش رنگی و تخته یا برد است، تشکیل شده است.

به گفته علیرضا سبقتی مجری این طرح، این بسته آموزشی در مدارس، در 20 جلسه یک‌ساعته توسط روان‌شناس به کودکان آموزش داده می‌شود و هر جلسه شامل فعالیت‌هایی چون کاربرگ، فعالیت حرکتی، داستان‌خوانی است و در انتهای هر جلسه، کاربرگ‌ها و نمره مربوط به هر فعالیت، به شکل طیف لیکرت به همراه گزارش رفتاری مربوط به آن جلسه، در پورتال ثبت می‌شود.

 

آموزش هیجان‌های مختلف

بسته دوم موسسه آموزشی سوفار تحت‌عنوان «کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و بازداری پاسخ» با هدف آموزش هیجان‌های مختلف و شیوه ابراز درست آن در موقعیت به همراه آموزش مفهوم ذهن‌آگاهی و درک هیجان سایر افراد و هم‌چنین معرفی مهارت بازداری پاسخ، طراحی و به چاپ رسید.

این بسته آموزشی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، از کتاب راهنمای مربی، کتاب کاربرگ وضعیت صورتی، جورچین صورتی یک، جورچین صورتی دو، کتاب داستان انتخاب صورتی و کتاب نگاه صورتی تشکیل شده است.

در کتاب نگاه صورتی که ایده اصلی آن، شناخت حالت‌های چهره زنان و مردان در سنین کودکی تا اواخر بزرگسالی است، با عکاسی از حدود 500 نفر در 6 حالت هیجانی، در نهایت در حدود 3000 فریم از 6 هیجان اصلی که شامل شادی، ترس، خشم، غم، انزجار و تعجب است، عکاسی شد. هدف اصلی از این کتاب، آموزش شناخت حالات هیجانی چهره افراد در سنین، جنسیت و در موقعیت‌های مختلف است.

 

آموزش‌ آنلاین برای 200 نفر

هم‌زمان با کسب مجوز ورود به مدارس شهر تهران تا سال 98 و پیش از پاندمی کرونا و تعطیلی آنها در این دوران، در حدود هزار نوآموز تحت آموزش‌های حضوری و مستقیم بسته آموزشی توجه و تمرکز قرار گرفتند و هم‌چنین بیش از 5هزار نفر از والدین در مناطق 19گانه آموزش و پرورش در جلسات فرزندپروری شرکت کردند و بیشتر از 200 ساعت جلسات ویژه موسسان و مدیران مراکز پیش‌دبستانی و دبستان مناطق 19گانه نیز با حضور مربیان، مدیران و موسسان مراکز برگزار شد.

بعد از شروع کرونا و اعمال محدودیت در آموزش حضوری از فروردین ماه سال گذشته، کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و مجازی برگزار و تاکنون در حدود 200 نفر تحت آموزش‌های آنلاین سوفار قرار گرفتند.

آموزش آنلاین فرصتی را در اختیار این موسسه گذاشت تا بتواند آموزش‌های لازم به نوآموزان و والدین آنان در برخی دیگر از شهرها از جمله اصفهان، قزوین، کردستان، کیش، بوشهر و بندرعباس ارائه دهد.