بازی‌های شناختی یکی از ابزارهای نسبتا نوینی هستند که از طریق آن می‌توان به توانمندی شناختی و پرورش آنها در طیف وسیعی از مخاطبان دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری این بازی‌ها سبب تحول‌‍آفرینی در حوزه رشد کودکان شده و باتوجه به دریافت عملکردهای اجرایی مغز، زمینه ایجاد و توسعه مهارت‌های جدید را در آنها فراهم می‌آورد.

 

توجه به بازی‌های شناختی

به دلیل اهمیت این موضوع و داده‌های علمی مناسبی که از این مسیر، در جهت بررسی و آسیب‌شناسی بسیاری از اختلالات شناختی به دست می‌آید، بازی‌های شناختی همواره مورد توجه و حمایت گسترده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرار داشته است.

این ستاد همواره نسبت به حمایت و راه‌اندازی شرکت‌های خلاق و رویدادهای مبتنی بر بازی‌های شناختی همت کرده و زمینه را برای ورود هر چه بیشتر طراحان نرم‌افزاری بازی‌های شناختی به این بازار علمی و سرگرمی فراهم کرده است.

 

در جهت خدمت به سیستم‌های تشخیصی

عمده مصرف‌کنندگان داده‌های علمی حاصل از بازی‌های شناختی، سیستمهای تشخیصی، درمانی و توانبخشی، روان‌شناسان و روان‌پزشکان هستند.

این بازی‌ها، کاربردهایی چون شناخت و ارتقای کارکردهای شناختی در عموم جامعه و افراد مبتلا به اختلالات شناختی دارند.

 

بهره‌مندی از چندین فناوری پایه

در طراحی این بازی‌ها از دانش و فناوری پایه الکترونیک، مهندسی نرم‌افزار، پردازش سیگنال، هوش مصنوعی، روان‌شناسی،‌ روانپزشکی، و علوم اعصاب شناختی، استفاده شده است.

نرم‌افزارهای بازی شناختی با حمایت کارگروه توسعه فناوری‌ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.