کارکردهای گسترده لیزر فیبری در صنایع مختلف، فعالان این حوزه را به سمت تولید این نوع لیزرها سوق داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری کاربردهای لیزرهای فیبری به دو دسته کاربردهای حال حاضر و کاربردهای بالقوه تقسیم می‌شود. کاربردهای گوناگون لیزرهای فیبری، بر اساس نیاز از سوی مشتری وجود دارد اما مشتری، آشنایی کامل برای حل این موضوع ندارد؛ نیازهایی مانند فناوری ﺗﻤیزکاری لیزر، سوراخ‌کاری لیزری و جوش به طراحی و تولید این تجهیزات کمک می‌کند.

 

امکان کامل برآورده‌سازی نیاز مشتری

نقش شرکت تولیدکننده لیزر و سیستم‌های لیزری در اینجا مشخص می‌شود، به گونه‌ای که با هدایت درست مشتری، طراحی و بهینه‌سازی لیزر، امکان برآورده‌سازی نیاز مشتری به طور کامل میسر می‌شود.

کاربردهای لیزر فیبری در حوزه پزشکی و فناوری، هنوز در داخل کشور به کار گرفته نشده است زیرا عمده نیازها در حوزه صنعتی برش لیزری است.

 

بلوغ نیازهای مشتری

به گفته محمدجواد حکمت موسس و مدیر شرکت نوران صنعت مصباح، در حوزه نیازهای روزمره صنایع به‌خصوص بـرش و جــوش لیزری، نیاز مشتری به یک بلوغ دست یافته است.

این نیاز به صورت فرآیندی رو به افـزایش اسـت، بـه گونه‌ای که برای برآوردسازی نیاز کشور، همکاری چنـد شرکت در این حوزه مورد نیاز است. اما در زمینه تولید لیزرهای فیبری، تنها شرکتی که به مقاومت خـود در برابر واردات ادامه داده اسـت، شرکت نوران صـنعت مصباح است، زیرا ﺗﻤام شرکت‌های دیگر از لیزرهای فیبری خارجی در سیسـتم‌های لیزری خود استفاده می‌کنند.

در حوزه نیازهای بالقوه، کشور به تدریج به این سمت حرکت می‌کند و نیازمند همکاری‌های بیشتر در این حوزه بین شرکت‌های دانش‌بنیان لیزری است.

 

معضل واردات

بزرگ‌ترین مشکل توسعه و کاهش قیمت سیستم‌های لیزر فیبری در کشـور، واردات بخش عمده مواد اپتیکی از خارج کشور است.

واردات قسمت‌هایی مانند فیبرهای نوری و لیزر دیود، اگرچه در سال‌های اخیر، تلاش‌های موفقی برای ساخت قطعات فیبری و سایر قطعات از این دست انجام شده است، اما این تلاش به‌خاطر هزینه‌بر بودن، صرفا در مقیاس محدود انجام شده است.

از نظر کیفیت، کیفیـت کاواک‌های لیزر فیبری تولیدشده در ایران در حد یا بالاتر از نمونه‌های خارجی است.

 

اعتماد صنایع

در حوزه کاربرد این نوع لیزرهای فیبری باتوجه به داخلی‌سازی منابع لیزر فیبری، اعتماد بیشتری برای استفاده از آن در صنایع وجود دارد. گرچه ناباوری در زمینه تولید این محصول با فناوری بالا هنوز در کشـور وجود دارد، در حال حاضر کلیه قطعات مکانیکی لیزرهای فیبری، درایورهای لیزر دیود، بورد کنترل دما و مونتاژ کامل اپتیکی این محصول در شرکت نوران صنعت مصباح انجام می‌شود و مهم‌تر از این موارد، نیروی انسانی متخصص است که در این زمینه تربیت شده است.

ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن حمایت از فرآیند تولید لیزرهای فیبری در کشور، زمینه‌های اجرایی شدن طرح‌ها و ایده‌های فناورانه این حوزه را فراهم می‌کند.