طی سالهای اخیر ۶ خانه نوآوری و فناوری با هدف معرفی محصولات فناورانه با ظرفیت صادراتی ایجاد شده که قرار است به این تعداد ۴ خانه دیگر اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از اقدامات زیرساختی در راستای توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور در سال‌های اخیر، راه اندازی خانه‌های نوآوری و فناوری (iHit: Iran house of innovation & technology) در کشورهای هدف صادراتی بوده است. این خانه های نوآوری در جهت تسهیل امر صادرات محصولات دانش بنیان را اندازی شده اند و دو سرویس اصلی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنند.

سرویس‌های اصلی کمک کننده از طریق خانه‌های نوآوری و فناوری به شرکت‌های دانش بنیان شامل خدمات نرم افزاری و سخت افزاری می شود. خدمات سخت افزاری اعم از نمایش کالا و دستاوردهای دانش بنیان در نمایشگاه عرضه محصولات، فضای کار اشتراکی، فضای کار اختصاصی، سالن جلسات و امکانات برگزاری نشستهای B۲B هستند. خدمات نرم افزاری نیز شامل بازاریابی، تحقیقات بازار، یافتن شریک تجاری، برگزاری دوره‌های آموزشی و منتورینگ و اخذ استانداردها و مجوزهای فروش بین‌المللی می‌شود.

تاکنون ۶ خانه نوآوری و فناوری در ایران و کشورهای چین، کنیا، سوریه، روسیه و ترکیه راه اندازی شده تا شرکتهای دانش بنیان در این خانه ها مستقر شوند و محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهند.

اولین خانه نوآوری در «چین»

اولین خانه نوآوری و فناوری سال ۱۳۹۶ در چین راه اندازی شد که فضای اشتراکی را برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی فراهم کرده است. این خانه های نوآوری طوری طراحی شده که هر کدام، یک مدیر ایرانی بومی یا شریک بخش خصوصی دارد. قرار است چنین خانه نوآوری در جنوب چین نیز راه اندازی شود.

دومین خانه نوآوری در «کنیا»

دومین خانه نوآوری و فناوری در بهمن سال گذشته در کنیا با زیربنای ۴۲۰۰ متر مربع راه اندازی شد. این خانه با همکاری و تعامل نزدیک وزارت امور خارجه و در محل قدیمی سفارت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد که اکنون هم برای شرکتهای دانش بنیان فعال است.

سومین و چهارمین خانه نوآوری در «سوریه» و «روسیه»

در سال گذشته خانه نوآوری و فناوری سوریه و سپس خانه نوآوری روسیه افتتاح شدند. خانه نوآوری و فناوری ایران در این کشورها با مشارکت حداکثری بخش خصوصی تاسیس شده و سایر دستگاه ها مانند معاونت علمی و فناوری و وزارت امور خارجه و نمایندگی های وزارت امور خارجه در خارج از کشور همکاری هایی دارند که چنین فضایی برای شرکتهای دانش بنیان در راستای توسعه صادرات محصولات فناورانه ایجاد شود.

پنجمین خانه نوآوری در «تهران»

این خانه نوآوری در خردادماه امسال نیز با هدف به نمایش گذاشته شدن دستاورد شرکت های دانش بنیان که ظرفیت صادراتی دارند راه اندازی شد. کارکرد این نمایشگاه دائمی به تصویر کشیده شدن محصولات دانش بنیان متناسب با برنامه های مختلف و بازدیدهای سران دولتی ایران و سایر کشورها است.

ششمین خانه نوآوری در «ترکیه»

ششمین خانه نوآوری و فناوری اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ در ترکیه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. ترکیه به عنوان یکی از کشورهای رقیب همسایه و توانمند در منطقه شناخته شده که این می تواند فضای کسب و کار خوبی برای شرکتهای دانش بنیان فراهم کند. بسیاری از شرکتهای دانش بنیان مایل هستند برای تولید، برندسازی و مسائلی از این دست با این کشور ارتباط داشته باشند که خانه نوآوری و فناوری می تواند بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف این دانش بنیانها باشد.

وقتی چنین فضایی ایجاد شود امکانات برای دانش بنیانها فراهم خواهد شد تا بتوانند محصول خود را علاوه بر منطقه در سایر کشور ها توزیع کنند. این خانه با هماهنگی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در انکارا و کنسولگری ایران در استانبول در یکی از مناطق تجاری خوب این کشور راه اندازی شد.

برنامه ها آینده برای راه اندازی خانه های نوآوری و فناوری

بر اساس اعلام مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری قرار است با همکاری های مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری و بخش خصوصی ایرانی، پایگاه صادراتی محصولات دانش‌بنیان را در دوحه راه‌اندازی کند.این پایگاه برای شرکتهای ایرانی فرصتی را فراهم می‌سازد که با هدف ورود به بازار منطقه خلیج فارس نقش آفرینی کنند.

از جمله کشورهایی که قرار است خانه نوآوری در آتها تاسیس شود عراق، قطر، پاکستان و افغانستان را می توان نام برد.

با استفاده از این ظرفیت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان کمک می شود تا محصولات خود را به کشورهای منطقه و دنیا صادر کنند.