محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری صبح امروز در نخستین جلسه برنامه ریزی تحقق شعار سال در خصوص تولید دانش بنیان، تسلط و اشراف علمی وزرای کابینه دولت سیزدهم بر مسائل مهم به ویژه بخش اقتصادی را از امتیازات مهم برای تحقق عملی شعار امسال برشمرد و گفت: این مزیت مهم به دولت کمک می کند تا پس از تشخیص مسائل، راهکارهای اساسی،‌ عملیاتی و واقع بینانه برای تولید دانش بنیان و اشتغال زایی در کشور ارائه شود.

 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون اول رییس جمهوری، تحقق عملی شعار سال قبل را یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم پس از آغاز به کار دانست و گفت: در این زمینه توانستیم با افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصل از آن، افزایش کالاهای اساسی کشور، آزادسازی پول های مسدود شده در سایر کشورها و همچنین واکسیناسیون گسترده در راستای عملی سازی شعار سال گذشته حرکت کنیم. 
وی همچنین از وزارتخانه های مختلف خواست تا با همکاری و هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف دو هفته برنامه های تولید دانش بنیان وزارتخانه های متبوع در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان و اشتغالزایی را تهیه و ابلاغ کنند . 
 
 

اقدام‌های عملی برای تحقق شعار سال 

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اقدامات برای تحقق شعار سال گفت: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تنها در حد شعار و اقدامات تبلیغاتی نخواهد بود بلکه تمام امکانات، ظرفیت ها و تلاش اعضای دولت سیزدهم برای تحقق این شعار به کار گرفته می شود. 
 
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه دو برابری شرکت های دانش بنیان و اشتغالزایی در این زمینه افزود: تنها راه رسیدن به این هدف گذاری این است که تمام وزرای دولت و همچنین ارکان مختلف دستگاه های دولتی به میدان بیایند تا منویات رهبر معظم انقلاب که در بحث نامگذاری سال یک هدف کمی را بیان کرده اند در سال جاری اجرایی شود. 
 
مخبر همچنین در تشریح خصوصیات و ملزومات اقتصاد و تولید دانش بنیان با اشاره به اهمیت جلوگیری از واردات تاکید کرد: در تولید دانش بنیان باید کشور را از واردات محصولات و فناوری های راهبردی بی نیاز کنیم و پس از بررسی های دقیق نیاز اساسی کشور در زمینه واردات شناسایی و بر تولید دانش بنیان آن محصول و یا فناوری تمرکز شود تا کشور دچار چالش هایی همانند آنچه در گذشته رخ داد، نشود. 
 
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد:  اولویت اول در تولید دانش بنیان و جلوگیری از واردات باید تمرکز بر روی فناوری مورد نیاز کشور باشد.  
 
وی تولید و صادرات اقتدار محور با تکیه بر ظرفیت بالای نیروی انسانی و استعداد جوانان تحصیل کرده ایرانی را از دیگر خصوصیات و ملزومات یک تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: باید تولیدات دانش بنیان کشور به سمت بازاریابی و بازار سازی در منطقه و سطح بین المللی باشد تا درآمدزایی از تولید دانش بنیان بر محور افزایش صادرات قرار گیرد و در صادرات نیز به این سمت حرکت کنیم که کشورهای هدف صادراتی نیازمند فناوری به روز و محصول با کیفیت و رقابتی ایرانی باشند. 
 
مخبر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا در پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلی تکمیلی و به‌ویژه مقطع دکتری، نیازها و جهت گیری های تولیدی و اقتصادی کشور برای دانشجویان و اساتید دانشگاهی مشخص شود و براساس اولویت های مورد نیاز کشور تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی تهیه شود. 
 
وی توجه به صندوق های نوآوری و شکوفایی و تخصیص اعتبارات لازم برای کمک به شرکت های دانش بنیان را یکی دیگر از ملزومات اساسی تولید دانش بنیان و تحقق شعار سال عنوان و تاکید کرد: دولت هیچگونه مشکلی برای راه اندازی صندوق ها در وزارتخانه های مختلف برای تولید دانش بنیان ندارد و باید ظرف هفته های آتی و شناسایی نیازمندی های هر وزارتخانه با کمک سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم به دستگاه ها تخصیص یابد. 
 
مخبر با تاکید بر این‌که تقید و توجه به اجرایی شدن دستورات و منویات مقام معظم رهبری از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم است، تصریح کرد: روند نام‌گذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب با یک فرایند کارشناسی و مبتنی بر نیازهای کشور است و اگر این هدفگذاری اقتصادی کشور که در ابتدای هر سال توسط مقام معظم رهبری مشخص می شود، اجرایی و عملیاتی می شد، هیچگاه کشور دچار مشکلات اساسی از جمله نرخ بالای تورم و کاهش ارزش پول ملی نمی شد. 
 

ابلاغ قانون جهش تولید و تشکیل شورای فناوری و تولید دانش‌بنیان 
 
در بخش دیگری از این نشست، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید گفت: یکی از اقدامات محوری معاونت علمی و فناوری، توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای نقش آفرینی هرچه بیش‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تولید دانش‌بنیان و تجاری سازی دستاوردهای ایران‌ساخت است. 
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تشکیل شورای فناوری و تولید دانش‌بنیان در هفته های آینده با حضور وزرای مربوطه و همچنین چهار نفر از نمایندگان مجلس گفت: با تشکیل این شورا و پیگیری های لازم، وزارتخانه های مختلف باید هر چه سریع‌تر آیین نامه های ضروری در زمینه تولید دانش بنیان را به هیات دولت تقدیم کنند تا یک داشبورد مدیریتی برای هر وزارتخانه و بصورت برخط در اختیار قرار گیرد.
 
اجرایی سازی برنامه‌های مختلف
 
در این جلسه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات وفناوری، نفت، صمت، نیرو، کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند. 
 
وزرای مختلف به صورت جداگانه ضمن تشریح اقدامات وفعالیت های وزارتخانه های خود در خصوص تبیین و برنامه ریزی جامع و عملیاتی برای تحقق شعار سال و همچنین تولید دانش بنیان و اشتغال زایی در این زمینه، نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه های توجه به فرهنگ سازی و بهره گیری از پتانسیل مردم، بهره گیری از استانداران و صندوق های پژوهش و فناوری در استان ها، اختصاص اعتبارات لازم، تولید محصول دانش بنیان و با قابلیت صادرات، تولید محصول فناورانه برای قطع واردات به کشور، بازارسازی برای تولیدات شرکت های دانش بنیان، تولید محصولات با کیفیت بالا و رقابتی درسطح جهانی، توجه بیش از پیش بخش صنعت کشاورزی و معدن برای حضور گسترده شرکت های دانش بنیان در این بخش ها، جلوگیری از خروج نیروی تحصیل کرده انسانی و توجه به بخش های تحقیق و توسعه در شرکت های خصوصی مطرح کردند.