رئیس بنیاد ملی نخبگان در نیمه نخست سال 1400 با سفر به تعدادی از استان‌های مختلف کشور، زمینه را برای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق فراهم کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان در نیمه نخست سال 1400، به استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، کاشان، فارس، البرز و قزوین سفر کرد. در قالب این سفرهای یک روزه، ضمن افتتاح مراکز نوآوری و صنایع خلاق این استان‌ها، از دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق استانی بازدید و با فعالان فناور این شرکت‌ها گفت و گو کرد.

سمنان؛ توسعه فناوری‌های حوزه انرژی و کشاورزی

نخستین سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آغازین روزهای سال 1400 و به استان سمنان بود. ستاری با حضور در پارک علم و فناوری استان در شهرستان شاهرود فاز نخست ساختمان کارگاهی رویش فناوری را افتتاح و در ادامه مراکز رشد شماره ۲ و نوآوری آب، انرژی و کشاورزی در این شهرستان را نیز افتتاح کرد.

وی در ادامه بعد از بازدید از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ماشین آلات و همچنین محل پیشنهادی پردیس فناوری و نوآوری ، مرکز نوآوری‌ها و فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی را افتتاح و با حضور در شهرک صنعتی شاهرود از خط تولید شرکت دانش‌بنیان ریخته‌گری دقیق پارس و شرکت دانش‌بنیان شتابدهی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌های انرژی بازدید کرد.

ستاری همچنین به شهرستان دامغان رفت و  با حضور در دانشگاه دامغان ضمن بازدید از نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دامغان، آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی FE-SEM را افتتاح کرد.

سیستان و بلوچستان

رئیس بنیاد ملی نخبگان یکم اردیبهشت ماه 1400 به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد تا از دستاورد فناوران شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در این استان بازدید کند. وی در این سفر یک روزه که  از مجموعه پردیس دانش بنیان و زیرساخت‌های اختصاص یافته به توسعه پارک) فناوری سیستان و بلوچستان بازدید کرد؛ این طرح جامع 60 هکتاری توسعه پارک علم و فناوری استان را شامل می‌شود. همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کارخانه نوآوری سیستان بلوچستان رفت.

اصفهان

دوم خردادماه سال 1400، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اصفهان سفر کرد و با استقبال مسئولان استانی وارد این شهر شد.

خراسان رضوی

یازدهم خردادماه 1400،  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با استقبال مسئولان استانی وارد خراسان رضوی شد تا با افتتاح مراکز نوآوری، فعالیت‌های فناورانه شتاب بگیرد. ستاری در سفر به اصفهان از تعدادی از شرکت های مستقر در شهرک صنعتی جی بازدید و طرح توسعه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان را افتتاح کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه این سفر، ضمن بازدید از دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی و افتتاح مرکز اسنواتک در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان، افتتاح اتاق کشت خوراک دام شرکت احیاگران قلب صنعت آسیا، افتتاح خط تولید پارچه ملت بلون شرکت صدرا طرح و تجهیز اسپادانا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز همزمان با بهره برداری از برج فناوری اندیشه اصفهان انجام شد.

مازندران و توسعه فناوری‌های کشاورزی

رئیس بنیاد ملی نخبگان 25 خردادماه 1400به استان مازندران سفر کرد تا ضمن افتتاح مرکز نوآوری آمل با فعالان فناور مستقر در استان گفت‌وگو کند.

مرکز نوآوری حوزه علوم کشاورزی و دامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. این مرکز در مساحت ۳ هزار و ۳۰۰ متر مربعی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ایجاد و با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجهیز شده است. در این مرکز فضا برای استقرار  بیش از ۸۰ تیم نوآور و فعالان فناور فراهم است. در این سفر همچنین مرکز نوآوری و رشد شهرستان آمل افتتاح شد.

کاشان و افتتاح مراکز نوآوری و خلاق

ستاری، در سفر یک روزه کاشان از شرکت های دانش بنیان، خلاق و همچنین رصدخانه ملی ایران بازدید کرد.

در جریان این سفر، خانه خلاق و نوآوری نقلی توسط  معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، در یکی از تاریخی‌ترین بافت‌های سنتی شهر کاشان افتتاح شد.

وی در این سفر، از شرکت دانش‌بنیان ایسکرا اتو الکتریک ایران نیز بازدید کرد. در این سفر یک روزه از سامانه «بازچرخانی پساب دستگاه‌های نمک زدایی» نیز رونمایی شد. این سامانه پیشرفته توسط کنسرسیومی از شرکت‌های مختلف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تولید شده و از جمله نیازمندی‌های فناورانه اعلام شده از سوی صنایع مختلف است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه سفر خود، از شهرک صنعتی امیر کبیر در کاشان، رصد خانه ملی ایران و روند پیشرفت این طرح کلان ملی و شرکت دانش‌بنیان هامون نایزه فعال در حوزه برق، آب و فاضلاب و ریخته‌گری بازدید کرد.

فارس و توسعه زیست‌بوم پژوهش و فناوری استان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری 22 تیرماه 1400به استان فارس سفر کرد تا از نزدیک روند پیشرفت پروژه‌های فناورانه را بررسی و از دستاوردهای دانش‌بنیانی این استان بازدید کند.

در جریان این سفر یک روزه، ضمن افتتاح و بازدید از مراکز نوآوری و خلاق دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی و صنعتی شیراز، پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری استان فارس مورد بازدید قرار گرفت.

سفر به البرز و قزوین برای توسعه فناوری

28 تیرماه 1400، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان‌های البرز و قزوین از چندین طرح فناورانه رونمایی کرد و در نخستین بخش از این سفر به شرکت دانش‌بنیان الکترونیک افراز آزما واقع در شهرک صنعتی هشتگرد رفت.

همچنین رونمایی از سیستم پوزیشنر شیر کنترل که از جمله طرح‌های کلان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده است، دیگر رخداد این سفر یک روزه بود. این سیستم توسط شرکت دانش‌بنیان توسعه و تولید شیرهای صنعتی رستا گروه، تولید شده است. در ادامه سفر همچنین معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری، از محل پردیس فناوری آبیک بازدید کرد. معاون عملی و فناوری رییس جمهوری سپس در شهرک صنعتی کاسپین حضور یافت و از طرح ترمینال های پرداخت هوشمند رونمایی کرد. این پروژه که توسط شرکت دانش‌بنیان  توسعه فن افزار توسن و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به سرانجام رسیده است، گامی مهم در توسعه بانکداری مدرن و راهکارهای مالی فناورانه محسوب می‌شود.

شرکت های دانش‌بنیان سامانه‌های دما نور انرژی سدنا و تولیدی تهران زرنخ در دو شهرک صنعتی کاسپین و البرز، دیگر میزبانان سورنا ستاری در ادامه سفر بودند. همچنین زمینه ها برای افتتاح کارخانه نوآوری در استان قزوین فراهم شد و محل‌های پیشنهادی برای تاسیس کارخانه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و هیئت همراه، مورد بررسی میدانی قرار گرفت. شرکت صنعتی نیرو محرکه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک مرکز نوآوری ویژه گیربکس ایجاد کرده است، که توسط ستاری مورد بازدید قرار گرفت.

آزمایشگاه چشمه نور ایران نیز در ادامه توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح می‌شود. این آزمایشگاه به عنوان مرجع خدمات بسیاری در رشته‌های مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، پزشکی، علم مواد، باستان شناسی و محیط زیست، به پژوهشگران و فعالان نوآور و خلاق ارائه می‌کند.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای خلاق

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با حضور در پارک علمی و فناوری استان قزوین از نمایشگاه دستاوردهای خلاق، فناورانه و دانش‌بنیان استارتاپ‌ها و شرکت‌های پارک بازدید کرد. افتتاح مرکز نوآوری چشمه نور و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان قزوین، از جمله دیگر برنامه‌های ستاری در ادامه بازدید از زیست‌بوم نوآوری استان قزوین بود.

با توجه به افزایش پسماندهای الکترونیک در کشور و ارزش قابل توجه مواد بازیافتی از آنها از جمله روی، مس و طلا، یک خط بازیافت  الکترونیک نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در شرکت رینو ایجاد شده است که در این سفر رسماً اغاز به کار کرد.

چهارمحال و بختیاری و اختصاص اراضی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

5 مردادماه سال 1400 رونمایی از طرح‌های فناورانه در چهارمحال و بختیاری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری انجام شد تا زیست‌بوم فناوری استان گسترده‌تر شود.

ستاری با استقبال استاندار وارد چهارمحال و بختیاری شد. هدف از این سفر، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این استان است تا طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه آن به مرحله اجرا برسد و گامی موثر در رونق اقتصاد بومی این منطقه برداشته شود.

این سفر با بازدید از شهرک صنعتی شهرکرد شروع شد و ضمن افتتاح مرکز نوآوری صنعتی شماره 2 پارک علم و فناوری استان،  از خط تولید خوراک آبزیان شرکت دانش‌بنیان آتیه سازان نگین فراز بازدید به عمل آمد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از این سفر به پهنه نوآوری پارک علم و فناوری این استان غربی کشور رفت و از پیشرفت پروژه عمرانی پارک آن بازدیدی داشت. گشایش 3 مرکز نوآوری بروجن، لردگان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت مجازی هم دیگر برنامه‌ای است که با حضور ستاری رقم خورد.

بازدید از مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی در ادامه این سفر صورت گرفت. مرکزی که حول محور سه موضوع گردشگری، فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای خلاق فعالیت می‌کند و 6 تیم خلاق در آن مستقر هستند. مرکز نوآوری صنعتی شماره 4 در پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد و  این مرکز 600  متر مربعی میزبان 6 شرکت فناور و دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک، هوشمندسازی و انرژی شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این سفر مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را نیز افتتاح کرد. مرکزی با بیش از 500 متر مربع زیربنا که میزبان 22 واحد فناور دانشگاهی است و فضایی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان فراهم کرده است. بازدید از محصولات پژوهشکده جنین دام دانشگاه شهرکرد و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نقطه پایان این سفر یک روزه فناورانه بود.