محققان دانشگاه جان هاپکینز یک دستگاه جدید ابداع کرده اند که به جای سواب بینی از بزاق  برای بررسی ابتلا به کووید۱۹ استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، به نقل از بال تی وی، محققان حدود ۲ سال روی این پروژه فعالیت کردند و اکنون معتقدند آماده عرضه دستگاه به بازار هستند. دستگاه کوچک مذکور با دقت PCR، سرعت یک تست آنتی ژن و با کمک بزاق می تواند حوزه تست کووید۱۹ را دگرگون کند.

ایشان برمن استادیار مهندسی مکانیک در جان هاپکینز در این باره می گوید: در اصل ما یک قطره بزاق روی صفحه قرار می دهیم و نوری روی نمونه می تابانیم . در مرحله بعد نور پراکنده شده را ردیابی می کنیم. این روند به ما نشان می دهد آیا ویروسی در نمونه وجود دارد یا خیر .همچنین با کمک این روش می توان میزان ویروس در نمونه را نیز مشخص کرد.

دستگاه تست مذکور که در دانشگاه نیز آزمایش شده، نه تنها توانست کووید۱۹ بلکه ویروس های دیگری مانند زیکا و H1N1 را نیز شناسایی کند.

برمن در این باره می گوید: ویروس های مختلف مشخصات خاص خود را دارند و استفاده از نور به ما کمک می کند تغییرات نامحسوس اما قابل درک در یک طیف را شناسایی کنیم.

پس از جمع آوری نمونه باید آن را زیر یک دستگاه خوانش مخصوص قرار داد که نور مخصوصی به آن می تاباند تا نتیجه مشخص شود. محققان امیدوارند در آینده یک دستگاه خوانش نمونه قابل حمل بسازند. به این ترتیب می توان از آن برای بررسی ابتلای جمعیت در مکان های مختلف مانند فرودگاه، استادیوم و مراکز خرید استفاده کرد.

همچنین می توان آن را برای بررسی سطوحی مانند ماسک، پارچه یا دستگیره در به کار برد.

محققان امیدوارند این دستگاه را تا ۶ ماه دیگر برای تایید به سازمان غذا و دارو آمریکا ارائه کنند.