با تصویب 4 پروژه ملی طی یک سال گذشته؛ بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشی و تخصصی داخلی در صنعت هوایی و هوانوردی افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پروژه‌هایی که با حمایت ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری و همراهی نهادهای مرتبط به اجرا درخواهد آمد تا با استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها و متخصصان داخلی، این صنعت روندی رو به رشد را در پیش بگیرد.

 

طراحی و ساخت هواپیمای دونفره خورشیدی آفتاب امید

این پروژه توسط شرکت هواپیماسازی ایرسا و با حمایت مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری قرار است اجرایی شود. بودجه این پروژه مصوب شده است و اجرای آن می تواند گامی مثبت برای توسعه هواپیماهای کوچک باشد.

 

طراحی و ساخت بالگرد متوسط صبا 248

این بالگرد با تامین بودجه برای نمونه سازی محصول انجام شده است. رونمایی این محصول انجام شده و برای تولید انبوه آن نیازمند اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است که در دست اقدام و این پروژه تماما در معاونت علمی و فناوری در حال پیگیری است.

 

طراحی و ساخت هواپیمای 72 نفره جت

با توجه به سرمایه گذاری کشور روی هواپیمای 52 نفره(ایران 140) توسط معاونت محصول 72 نفره با موتور جت و با استفاده از کلیه زیرساخت های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ایجاد شده اند در حال انجام است.

 

طراحی و توسعه شبه ماهواره با استفاده از کاربری پهپاد در مدیریت بحران

این پهپاد که مورد نیاز سازمان آتش نشانی تهران است تماما توسط این معاونت در حال پیگیری و نظارت است. طراحی مفهومی این پروژه در حال اتمام و در مرحله آماده سازی برای ساخت نمونه اولیه قرار دارد.

اجرایی شدن این پروژه ها نیازمند همکاری و استفاده همه جانبه از ابزارها و دارایی های تخصصی بخش دولتی و خصوصی است. اتفاقی که می تواند ایران را در عرصه هوایی و هوانوردی مستقل و خوداتکا کند و بدون نیاز جدی به بازارهای جهانی به نیازهای خود پاسخ دهد.