چند سالی است که حمایت از تولید محصولات دانش بنیان؛ اتفاقات فناورانه و دستاوردهای علمی زیادی برای کشور رقم زده است.

توسعه صنایع مختلف و تامین نیازهای کشور با اتکا به توان این مجموعه‌های دانش محور، یکی از این دستاوردها است که کشور را از تنگاناهای اقتصادی و سیاسی نجات و وابستگی به بازارهای جهانی را کاهش داده است. از جمله حوزه های فناورانه ای که با این تلاش ها مسیر توسعه یافتگی را طی می کند؛ عرصه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است.

حوزه ای که با  ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به بخش‌هایی چون «تجهیزات ساخت و تولید مواد و قطعات فلزی، سرامیکی، پلمیری و کامپوزیتی»، «تجهیزات اختصاصی تولید نانومواد»، «ماشین های دوار و تجهیزات وابسته»، «ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته صنعت نفت و گاز»، «تجهیزات پیشرفته حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر»، «تجهیزات پیشرفته هسته ای»، «هواگردها، تجهیزات و سازه های هوافضا»، «سامانه‌ها، تجهیزات و عملگرهای پیشرفته هیدرولیکی و پنوماتیکی»، «شبیه سازهای پیشرفته»، «تجهیزات پیشرفته سایز حوزه‌ها»، «خدمات آزمایشگاهی و طراحی مهندسی» و «تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات تست و آزمون (کنترل کیفی)» توسعه یافته است.

12 حوزه ای که طی چند سال اخیر با تولید محصولات جدید و در مرز دانش؛ کمترین میزان وابستگی به بازارهای جهانی را تجربه و بخش اعظمی از نیازهای خود را با تولیدات بومی و دانش بنیان تامین کرده اند. مجموعه هایی چون «کیان پارس پدیده آسیا»، « فن رویش نوین ویرا»، «توسعه و تولید شیرهای صنعتی رستا گروه»، «صنایع ماشین ابزار سازی مورچه خورت ماشین»، «فنی مهندسی پیشگامان سراج منیر»، «المان صنعت سیستم»، «صنایع برودتی آریا سرمایش پردیسان»، «سرو هیدرولیک پویا»، «مدیریت پروژه‌های ریخته‌گری دقیق البرز» و غیره.

در حال حاضر 6 هزار و 643 شرکت دانش بنیان و خلاق در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 1 هزار و 642 مجموعه در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته به تولید محصول و ارائه خدمات مشغول هستند. محصولاتی که نیازهای صنعتی کشور را باکیفیت و هزینه پایین‌تر پاسخ داده اند و کشور را برای تحقق شعار امسال یاری کردند.