بیش از 43هزار و 700 حمایتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت، زمینه را برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری فراهم کرده است.
 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق با شتاب گرفتن حمایت‌های زیرساختی مادی، معنوی و ترویج فرهنگ این نوع کسب و کارها در جامعه اکنون به حجم قابل توجهی رسیده است و بیش از 6632 شرکت دانش‌بنیان و بیش از 1500 شرکت خلاق در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، فعالیت می‌کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که ده‌ها هزار محصول و خدمت را به بازار تجاری کشور عرضه کرده‌اند تا نیازی از کشور برطرف شود. این در حالی است که تعدادی از این شرکت‌ها، راه خود را به سوی بازارهای صادراتی گشوده و ضمن اشتغال و خلق ارزش افزوده، مانعی شده‌اند بر سر راه خروج ارز و کسب درآمدهای قابل توجه ارزی برای کشور.

 

افزایش حمایت‌ها

با اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، که بیش از یک دهه از تصویب آن می‌گذرد، راه برای ورود هرچه بیش‌تر این کسب و کارها به عرصه اقتصادی کشور و رسوخ فناوری در صنایع، هموار شد. این قانون، به تدرج و با تکیه به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طیف متنوعی از خدمات و حمایت‌ها را به فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری ارائه کرده، به طوری که حمایت‌های مصوب بر مبنای این قانون، به بیش از 110 خدمت و حمایت در سرفصل‌های متنوع رسیده است.

تا کنون بیش از 43700 حمایت مختلف و در قالب این قانون، به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ظام وظیفه تخصصی، معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه، توانمندسازی، تجاری‌سازی و مشاوره اشاره کرد.

تا کنون بیش از 2500 نفر از متخصصان، دانشجویان و پژوهشگران کشور که در عرصه دانش‌بنیان نقش آفرین هستند، در قالب این قانون از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی بهره برده‌اند. تسهیلات مالیاتی نیز یکی دیگر از حمایت‌هایی است که تا کنون بیش از 13592 بار به شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی ارائه شده و 3150 معافیت و تسهیل تشریفات گمرکی، به این شرکت‌ها اعطا شده است.

یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، اسقرار وو فعالیت در محدوده کاربری مسکونی است. تا کنون 375 شرکت دانش‌بنیان از تسهیلات استقرار در محدوده دارای کاربری مسکونی بهره‌مند شده اند و فعالان 1048 شرکت نیز برای دریافت پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس، از حمایت‌های قانون ذیل این سرفصل حمایتی، استفاده کرده‌اند.

مسائل بیمه و قراردادها یکی از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به شمار می‌رود که در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، به آن توجه شده است. بر همین اساس تا کنون 3006 مورد حمایت‌های ذیل معافیت حق بیمه قرارداد، به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است. بسیاری از شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های فناورانه، افزایش توانمندی، تولید محصولات دانش‌بنیان و مهم‌تر از همه درآمدزایی و ورود به بازار تجاری داخلی و بین المللی ، نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تا کنون بیش از 20هزار مورد خدمت توانمندسازی، مشاوره و تجاری‌سازی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است.

این خدمات زمینه را برای رونق فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور در عرصه اقتصاد کشور فراهم کرده است به طوری‌که سهم این شرکت‌ها از تولید ناخالص ملی، نسبت به آغاز تصویب این قانون رشدی قابل توجه داشته است.