مشاور معاون علمی و فناوری گفت: قوانین و مناسبات طوری است که نهادها و کارگزاران دولتی به سختی به سمت شرکتهای دانش بنیان می آیند و این یک چالش است که برای تحقق شعار سال باید رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری پرویز کرمی گفت: خوشبختیم که مقام معظم رهبری امسال را تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» نامگذاری کردند و این می تواند به فعالیتهایی که معاونت علمی و فناوری طی دهه گذشته در حوزه شکل دهی به شرکتهای دانش بنیان و خلاق در دستور کار داشته کمک کند.

وی با بیان اینکه ساختار کشور ما عمدتا بر پایه اقتصاد نفتی بوده و هست، افزود: همین باعث می شود که دیوان سالاری کشور ما متناسب با واردات شکل بگیرد و هر چیزی که مورد نیاز مردم باشد به واسطه بخشنامه ها، آیین نامه ها و قوانین طی این صد سال، منجر به واردات بیشتر و کمتر بها دادن به تولید می شود.

مشاور معاون علمی و فناوری خاطر نشان کرد: طی سالهای گذشته ما شاهد شکل گیری یک زیست بوم فناوری و نوآوری بودیم که در سطح خودش در خاورمیانه بی نظیر است؛ پایه این زیست بوم، نیروهای انسانی متخصص و خلاق و جوان و امیدوار کشور ما هستند.

وی با اشاره به فعالیتهای نیروهای انسانی در عرصه زیست بوم فناوری و نوآوری گفت: از دستاوردهای این افراد می توان به ایجاد بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارت اپ، هزار و ۵۰۰ شرکت خلاق، ۲۰۰ مرکز نوآوری، ۷۰ خانه نوآور و ۹ کارخانه نوآوری، ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری یا صندوق های جسورانه، شکل گیری بنیاد ملی نخبگان، شکل گیری صندوق نوآوری و شکوفایی و پارکها در کنار دانشگاه های معتبر ایرانی اشاره کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری با بیان اینکه طی این سالها با اتکا به شرکتهای دانش بنیان توانستیم از بحران های تحریم و کرونا عبور کنیم، عنوان کرد: اکنون شرکتهای دانش بنیان بیش از ۳۰۰هزار شغل را به وجود آورده اند و گردش مالی آنها برابر با ۳۵۰هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه حضرت آقا در بیاناتشان به دو برابر شرکت شرکتهای دانش بنیان تاکید داشتند، گفت: اگر تعداد شرکتها ضمن حفظ کیفیت، دوبرابر شود می تواند اشتغال خوبی هم در حوزه نیروهای متخصص و تحصیل کرده فراهم کند.

کرمی اضافه کرد: شعار امسال مصادف شد با اقدام خوبی که مجلس شورای اسلامی در انتهای سال ۱۴۰۰ به تصویب رساند و آن هم طرح جهش بود که اکنون در دستور کار شورای نگهبان است؛ این قانون باعث می شود که بیش از گذشته از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بهره مند شویم.

وی تاکید کرد: البته که در سال گذشته، کار خوب دیگری انجام شد و آن هم ابلاغ سند تحول دولت مردمی بود؛ این سند تحول هم موتور محرک خوبی برای برنامه تحول بخش پیشران و شرکتهای دانش بنیان خواهد بود.

ضرورت تحول در هیئت دولت برای تحقق شعار سال

وی گفت: هنوز در کشور ما ساختار دولت و سازمانهای دولتی فعال مایشا هستند یعنی اگر این مطالبه رهبری در خصوص شعار سال توسط هیئت دولت شکل گیرد حتما شاهد یک تحول خوب در این حوزه خواهیم بود؛ ضمن اینکه اگر این موضوع به واسطه مشوق های دولتی به صورت اهرمی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شود می توانیم شاهد کاهش ریسک سرمایه گذاری باشیم.

مشاور معاون علمی و فناوری تاکید کرد: لازم است که دستگاه های اجرایی به استفاده از تحقیق و توسعه و تشویق شوند تا بیش از گذشته از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بهره مند شویم.

استفاده از فناوریهای نوظهور؛ گامی در راستای تحقق شعار سال

وی با اشاره به جلسات معاون اول با اعضای هیئت دولت و معاونت علمی گفت: اقداماتی در هیئت دولت به واسطه جلسات مشترک با معاون اول رئیس جمهور در نظر گرفته شده که فناوریهای نوظهور بیش از گذشته بکار گرفته شود.

وی ادامه داد: اینها نوید یک فعالیت خوب از سوی دولت سیزدهم است که شرکتهای دانش بنیان و خلاق ضمن بهره مندی از مشوق های دولتی و قانون جهش تولید دانش بنیان می توانند توانایی های خود را اثبات کنند.

باید کارگزاران دولتی به سمت دانش بنیانها حرکت کنند

کرمی با تاکید بر اینکه جامعه توانمندی شرکتهای دانش بنیان در تولیدات محصولات بر پایه دانش را باور کرده اند، گفت: اما در مقابل قوانین و مناسبات طوری است که نهادها و کارگزاران دولتی به سختی به سمت شرکتهای دانش بنیان می آیند و این یک چالش است. معاون اول رئیس جمهور اکنون اهتمام ویژه ای به رفع این موضوع دارد.

مشاور معاون علمی و فناوری ادامه داد: یکی از دیگر مواردی که می تواند جامه عمل به تحقق شعار سال بپوشاند روی آوردن شرکتهای تولیدی بزرگ به سمت شرکتهای دانش بنیان است؛ اگر شرکتهای تولیدی بزرگ می خواهند در عرصه فعالیتشان باقی بمانند و دچار عقب ماندگی نشوند باید به سمت شرکتهای نوآور و فناور حرکت کنند وگرنه دنیا منتظر این شرکتها نمی ماند.